PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kontener z przyszłością

Autor: Dariusz Ciepiela
11-10-2006 00:00

Od 1996 roku w Europie przewozy kolejowe utrzymują się na poziomie blisko 400 mld tonokilometrów. Od siedmiu lat rosną natomiast przewozy intermodalne, które w roku 2004 wyniosły 5,4 mln TEU. Także w Polsce zauważalny jest wzrost przewozów kontenerów.

W roku 2005 polskie porty przeładowały 51,7 mln ton ładunków masowych oraz drobnicy. To o 2,1 mln ton więcej niż w roku 2004. Jeszcze większą dynamikę wzrostu przewozów, a tym samym i przeładunków, odnotowano w przypadku kontenerów: w roku 2004 przeładowano 449 tys. TEU (1 TEU - przeliczeniowy kontener 20-stopowy), natomiast w roku 2005 już 505,3 tys. TEU.
W opinii PKP Cargo rozwój konteneryzacji wiąże się ze wzrostem wymiany handlowej towarów wysoko przetworzonych, dla których (ze względów bezpieczeństwa) klient stawia coraz większe wymagania jakościowe (szybkość przewozu, bezpieczeństwo, door-to-door, just-in-time). Kontenery stanowią bardzo dobre zabezpieczenie przed ewentualnym uszkodzeniem towaru, a jednocześnie dzięki standaryzacji mogą być łatwo przekazywane nie tylko między tymi samymi środkami transportu, ale i między poszczególnymi gałęziami transportu.

Obecny potencjał przeładunkowo-składowy polskich portów morskich ocenia się na ok. 788 tys. TEU, a po zrealizowaniu rozpoczętych inwestycji zwiększy się on do 1,51 mln TEU. Według prognoz w okresie najbliższych 10 lat osiągnie on 2,97 mln TEU.

Mariusz Dubowski, Przewozy Intermodalne PKP Cargo:
- Przyjmując, iż wzrośnie obrót kontenerów w relacjach równoleżnikowych, obecny drogowy system transportowy nie poradzi sobie z tak dużym potokiem ładunków. W konsekwencji może to wymusić dynamiczny wzrost przewozów kolejowych. Niestety, teraz ten duży potok ładunków, z różnych przyczyn, ze szkodą dla środowiska naturalnego, przewożony jest transportem samochodowym. Udział transportu kolejowego w tych przewozach rośnie, lecz w ogólnym potoku ładunków wynosi zaledwie około 16 proc.

Piotr Rybotycki, PCC Rail Szczakowa:
- Wzrasta liczba przewożonych kontenerów, ale nie koleją. Samochodami na duże odległości wozi się towary masowe - kruszywa, zboża, pasze, a nawet importowany węgiel. Uruchomiliśmy terminal kontenerowy w Brzegu Dolnym. W najbliższych latach będą powstawały kolejne, podobne terminale. Pierwszy kontenerowy pociąg PCC Rail jeździł raz w tygodniu. Teraz po ok. dziewięciu miesiącach, jeżdżą już dwa pociągi tygodniowo. W kontenerach dzisiaj wozi się już niemal wszystko, nawet ciężką stal, koks, złom. Jeżeli te towary będą przewożone transportem samochodowym, drogi będą niszczone jeszcze szybciej niż teraz. Jedynym sposobem uniknięcia tego jest sprawny system kolejowy i terminalowy. Przepisy dopuszczają możliwość przewiezienia drogą ciężkiego transportu, np. koksu, na odległość do 50 km pod warunkiem, że jest to przewóz kombinowany.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP