PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kontenery i bariery

Autor: Piotr Stefaniak
06-06-2013 07:51 |  aktualizacja: 06-06-2013 08:01
Kontenery i bariery
Daniel Ryczek, prezes spółki Cargosped, proponuje zastosowanie reguły zakładającej różnicowanie cennika dostępu do torów w zależności od elastyczności popytu różnych grup towarowych. Charakterystyka transportu intermodalnego w Polsce Udział przewozów intermodalnych w rynku wg wykonanej pracy przewozowej (w proc.) Przewozy intermodalne w Polsce (mln t)

Przy spadku kolejowych przewozów cargo w Polsce, transport towarów w kontenerach rośnie. Przewozy intermodalne nadal są jednak marginalną częścią krajowego rynku cargo.

W wielu krajach zachodnich transport intermodalny tchnął w kolej nowego ducha.
Dzięki niemu masa towarów podróżuje między Rotterdamem a Genuą czy też przez Alpy, gdzie ciężarówkom zabrania się wjeżdżać (albo muszą za to słono płacić). Proste: klienci mniej płacą za transport. Szwajcaria i Austria liczą też tzw. koszty zewnętrzne - czyli m.in. wartość niszczonych przez ciężarówki dróg i skutki kilkakrotnie większej emisji spalin na jednostkę ładunku niż w przypadku pociągu.

Rodzime problemy

W Polsce dominują przewozy masowe węgla, koksu i rud żelaza (ponad 60 proc. łącznie) - łatwiejsze w obsłudze.

Ministerstwo Transportu wymusiło zatem na zarządcy infrastruktury, aby wprowadził - wzorem krajów zachodnich - preferencyjne stawki dostępu dla przewozów intermodalnych.

Ważny impuls. Przewozy te istotnie przyspieszyły w latach 2006-2009.

Ale od 2010 r. cofnięto te preferencje, wprowadzając kadłubowe zachęty.

Dziś przewoźnik w systemie intermodalnym może wprawdzie skorzystać z 25-procentowej obniżki, ale pod warunkiem, że cały pociąg wypełniają kontenery i na trasie nie zmienia on składu nawet o jeden wagon. A pula klientów, którzy są w stanie zamówić skład 40 wagonów, jest ograniczona.

1000 km linii kolejowych przypada 0,5 lądowych terminali intermodalnych, we Włoszech lub Niemczech - między 1,5 a 2,5. Tylko kilka terminali jest nowoczesnych: ma rozbudowany system torów kolejowych (minimum 600 m długości) i zaplecze. Te najnowocześniejsze zbudowali najwięksi gracze, głównie na własny użytek. Terminali ogólnodostępnych brak.

Kolejny polski problem: zły stan torów.

Tego, co w przypadku przewozu węgla jest wybaczalne (opóźnienie nawet o dzień-dwa), nie można tolerować w przewozach intermodalnych.

- W szczególnie trudnej sytuacji znajdują się spedytorzy - mówi Andrzej Bułka, dyrektor zarządzający w spółce Fracht FWO Polska. - Zdarzało się nam stracić klienta z tego powodu, że przewoźnik kolejowy nie był w stanie dostarczyć w określonych dniach towarów do odbiorcy końcowego lub jego usługa była złej jakości.

Nowe impulsy

W 2012 r. na platformach kolejowych przewieziono w Polsce o prawie 32 proc. więcej (w porównaniu do 2011 r.) jednostek intermodalnych, czyli kontenerów i naczep. W ciągu dwóch lat ich liczba zwiększyła się aż o 87 proc. Sukces? Połowiczny. Przewozy intermodalne nadal są bowiem marginalną częścią krajowego rynku cargo. W rekordowym, zeszłym roku miały 3,2 proc. udziału w transportowanej koleją masie towarów oraz nieco ponad 6 proc. wykonanej pracy przewozowej.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 745 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP