PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kontenery przyszłością kolejowego cargo

Autor: Piotr Stefaniak
27-03-2009 00:00 |  aktualizacja: 03-04-2009 12:48
Kontenery przyszłością kolejowego cargo

To był kolejny, trzeci z rzędu, zły rok dla towarowych przewozów koleją. Jednak pomimo kryzysu zleceń, znów najlepiej w 2008 roku radziły sobie firmy transportu intermodalnego.

W 2008 roku grupa PKP przewiozła 141,8 mln ton ładunków, czyli o 7,6 proc. mniej niż rok wcześniej - wynika z publikacji GUS-u.
Tymczasem firmy transportu samochodowego przewiozły ich aż o 11,6 proc.więcej. Dlatego można twierdzić, że już niemal systematycznie maleje udział kolei w łącznych przewozach ładunków. Spadł on z 19,5 proc. w 2003 roku do 16 proc.w 2007 roku. Danych za ub. rok nie można jeszcze porównać, bo trzeba poczekać na informacje od innych przewoźników kolejowych. Działalność tę prowadzi, poza PKP Cargo, 20 spółek.

Na nic się więc zdają argumenty, że wożenie towarów drogą żelazną jest bardziej efektywne niż po asfalcie (szczególnie na odległości ponad 200 km) i zdecydowanie mniej szkodzi środowisku naturalnemu.

Szacuje się, że transport drogowy ma aż 30-procentowy udział w zanieczyszczeniach powietrza, a łączne jego koszty zewnętrzne sięgają 90 euro za tonokilometr (na kolei - 19 euro). Nijak się też mają nasze tendencje w strukturze transportu do przemian, jakie są udziałem np. Niemiec czy Austrii. Tam przewozy koleją wzrosły w ciągu minionych pięciu lat o 20-24 proc.Łatwo udowodnić tezę, że polska kolej ma niekorzystną strukturę przewożonych ładunków i dlatego jest ofiarą zmian gospodarczych.

Jej byt niemal w 2/3 oparty jest na zleceniach przewozu węgla kamiennego i brunatnego (42 proc. w 2007 r.), których produkcja przecież maleje, a także minerałów (piasek, kruszywo, kamień - 17-proc.udział) oraz rud żelaza, złomu i wyrobów metalowych (11,5 proc.). Wyrobów przetworzonych i najbardziej cennych, czyli o wysokiej marży, kolej polska wozi jak na lekarstwo.

Po pierwsze elastyczność

Jest natomiast segment, w którym przewoźnicy kolejowi mogą pozyskiwać nowych klientów. Późno uruchomiono te usługi w Polsce, ale ostatnio rosły one w dwucyfrowym tempie, także w przypadku tracącego najbardziej rynek przewozów towarowych - PKP Cargo. Chodzi o przewozy intermodalne.

Jak mówi Dariusz Stefański, prezes PCC Intermodal, należącej do grupy PCC, jeszcze niedawno papier należał do towarów przewożonych masowo, podobnie jak drewno. Jednak uszkodzenia ładunku i kłopoty z wielokrotnym przeładowaniem sprawiły, że w krajach zachodnich papiery lepszych gatunków są wożone kontenerami. Na świecie zaczyna się w nich już wozić nawet niektóre gatunki węgla i koksu, dzięki czemu trafia on do drzwi odbiorcy. Tę formę wymuszają międzynarodowi morscy spedytorzy, bowiem kontenerowce kursujące na stałych trasach zapewniają najszybsze i najbezpieczniejsze dotarcie towarów. Transport ten wychodzi też naprzeciw innej tendencji.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 125 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP