PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Krajowe lotniska muszą inwestować

Autor: Robert Szymczak
15-06-2004 00:00

Ruch na krajowych lotniskach stale rośnie. Już od kilku lat tendencje wzrostowe utrzymują się na poziomie 7-9 proc. rocznie. By uniknąć „zatkania się” terminali, gospodarze polskich portów lotniczych muszą decydować o inwestycjach. Kto nie zacznie wkrótce czerpać korzyści z lotniczego boomu, ten sam skaże się na porażkę.

Niektóre porty są już przygotowane do zwiększenia ruchu, część jest w trakcie przebudowy. Największe inwestycje przewidziano na warszawskim Okęciu. W końcu marca oddano do użytku terminal Etiuda, z którego już korzystają tzw. „tanie” linie lotnicze Germanwings i Air Polonia.
Całkiem nowe Okęcie
Wkrótce rozpoczną się prace nad budową Terminalu 2, który kosztem ok. 200 mln USD już w przyszłym roku znacznie powiększy możliwości Okęcia. Powierzchnia użytkowa portu lotniczego zwiększy się blisko trzykrotnie.
– Obecny terminal budowany był w 1992 roku i przystosowany jest do obsługi w komfortowych warunkach 3,5 mln pasażerów rocznie. Taką liczbę przekroczyliśmy już w roku 97. – mówi Edyta Mikołajczyk, rzecznik prasowa stołecznego lotniska. – W ubiegłym roku obsłużyliśmy ponad 5 milionów pasażerów. Bywają takie godziny, kiedy na Terminalu 1 naprawdę robi się ciasno.
Polskie Porty Lotnicze, spółka zarządzająca warszawskim Okęciem, liczy w tym roku na wzrost liczby pasażerów o ok. 7-8 proc.
– Liczymy się również z większym wzrostem – zastrzega E. Mikołajczyk. – A z takim przyrostem liczby pasażerów może zdarzyć się tak, że za dwa, lub trzy lata istniejący terminal całkowicie się zapcha i staniemy przed koniecznością odmowy nowych połączeń obsługiwanych przez lotnisko – o czym nawet nie staramy się myśleć. Budowa nowego terminalu jest niezbędna.
Istniejące pasy startowe na Okęciu mogą przyjąć rocznie samoloty z 12 mln pasażerów. Po ukończeniu Terminalu 2 możliwości lotniska zwiększą się do 10 mln pasażerów rocznie. Przy obecnych trendach taką liczbę lotnisko osiągnie być może już za ok. 8 lat. Dlatego – zdaniem Edyty Mikołajczyk – tak ważne jest rozpoczęcie budowy nowego lotniska w regionie.

Regionalni budują
Nowy terminal już funkcjonuje na poznańskim lotnisku Ławica. Zwiększył on możliwości lotniska do obsługi 1,5 mln pasażerów rocznie. Kosztował ok. 67 mln zł. – Początkowo projektowaliśmy go z przeznaczeniem na port przeładunkowy cargo. Jednak znaczny wzrost ruchu lotniczego wymusił zmianę planów. Terminal przeprojektowano przystosowując go do obsługi pasażerskiej – mówi Krzysztof Pawłowski, prezes zarządu Portu Lotniczego Poznań-Ławica.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP