Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kryzys nas wzmocni

Autor: wnp.pl (Dorota Goliszewska)
14-12-2012 13:12
Kryzys nas wzmocni
Fot. PTWP (Paweł Pawłowski)

Mówi się: „bądźmy bardziej innowacyjni”. Ale najpierw musimy odczuwać potrzebę bycia innowacyjnym - przekonuje Lesław Kuzaj, 
 prezes GE w Polsce, w rozmowie z Dorotą Goliszewską.

Unia Europejska, rząd, prezydent - wszyscy mówią o innowacyjności. Ma być ona jednym z priorytetów nowej perspektywy finansowej. Trochę to dziwne, bo mieści się w kategorii rzeczy, których nie da się nakazać.
- To prawda, innowacyjności nie da się zadekretować, musi wynikać z potrzeb, które jednak można pobudzać. Uważam, że polska gospodarka jest już po tej fazie rozwoju, w której proste rezerwy zostały wykorzystane. Wielu przedsiębiorców uruchomiło produkcję, mają zbyt i mają też nadzieję, że tak będzie już zawsze. Do tej pory nie mieli potrzeby wdrażania innowacji. Mówi się: „bądźmy bardziej innowacyjni”. Ale najpierw musimy odczuwać potrzebę bycia innowacyjnym. Jeśli ktoś przy wsparciu UE i banków zainwestował w fabrykę prostych urządzeń i konkuruje ceną na rynku niemieckim, rosyjskim czy innym, to hasło „innowacyjność” nie jest dla niego atrakcyjne. Bo wydał, załóżmy, 100 mln złotych, chce otrzymać z tego zwrot, ma zbyt – więc po co konkurować innowacyjnością? Dlatego bez haseł, bez popędzania przez rząd czy media, ta sytuacja nie zmieni się jeszcze przez jakiś czas.

To na czym będzie polegać kolejna faza rozwoju naszej gospodarki?

- Wchodzimy w okres, który charakteryzuje się wysoką konkurencyjnością. Może na początku nie odczujemy potrzeby stworzenia odpowiednika firmy Apple, ale powinniśmy powoli zacząć myśleć o konkurencyjności w wersji „soft”. Czyli, jak lepiej zarządzać fabryką prostych urządzeń, jak optymalizować produkcję, jak lepiej wykorzystywać potencjał.
To pierwszy etap. W drugi wejdziemy, gdy pojawi się zysk z produkcji tych prostych urządzeń. Będzie to inwestycja w ośrodek badawczo-rozwojowy, szukanie niszy na rynku czy pobudzanie popytu. To gra zupełnie innego rodzaju. I w niej bardzo przydadzą się wszelkie fundusze unijne lub rządowe, a nawet stymulacja ze strony mediów.

To przyjdzie samo?

- Tego nie da się wykreować, musi zaistnieć silna potrzeba. Biznes jest racjonalny, pragmatyczny i zwykle nie robi tego, czego nie musi. To zła praktyka, ponieważ od największych firm wymaga się, żeby wybiegały myślami w przyszłość. W GE analizujemy globalne trendy, zastanawiamy się, czego świat będzie potrzebował za 10 lat i wiemy, że będziemy musieli się zmierzyć z deficytem wody na świecie, starzejącym się społeczeństwem, olbrzymimi potrzebami infrastrukturalnymi w różnych częściach globu.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 086 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP