Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Którędy do hubów logistycznych?

Autor: wnp.pl (Paweł Szygulski)
26-05-2015 06:12 |  aktualizacja: 26-05-2015 06:13
Którędy do hubów logistycznych?
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)
Przeładunki w polskich portach morskich (w mln ton)

Rola Polski na transportowej mapie Europy byłaby większa, gdyby powstały u nas nowoczesne huby logistyczne. Pytanie: jak wykreować taki europejski węzeł?

Od kilku lat rośnie znaczenie i praca polskich portów morskich. Do 2010 roku funkcjonował w polskiej logistyce model, zgodnie z którym gros towarów w kontenerach w polskim handlu zagranicznym odprawiano w portach zachodnich. Efekt był m.in. taki, że część dochodów z odpraw celnych i podatków zostawała u nich, rola naszych portów sprowadzała się zaś do obsługi tamtych portów-hubów.
- Model ten zmienił się w dużym stopniu, odkąd do naszego nabrzeża zaczęły zawijać w regularnych połączeniach statki o głębokim zanurzeniu, największe na świecie - wyjaśnia Maciek Kwiatkowski, prezes zarządu Głębokowodnego Terminalu Morskiego (DCT) Gdańsk (rozmowa na str. 70). - Spedytorom i gestorom ładunków dało to wybór oferty końcowej odprawy, a z każdym kolejnym rokiem korzystało z niej coraz więcej klientów.

Dowodem na coraz istotniejszą rolę portów są rosnące nieprzerwanie od 2011 roku przeładunki towarów (zob. wykres). Polskie porty zamierzają wykorzystać sprzyjającą koniunkturę i dzięki powiększającym się przychodom przekształcać się na wzór zachodnioeuropejskich hubów. Dziś konkurują z nimi wyraźnie niższymi cenami. W przyszłości coraz większą rolę ma odgrywać jakość oferty. Ta w ostatnich latach wyraźnie sie ona doskonali, z czego nie zdają sobie jeszcze sprawy wszyscy potencjalni klienci.

Gdańsk, czyli synergia

DCT dzięki dużym inwestycjom rozwinął się w ostatnich latach w nowoczesny terminal głębokowodny, który jako jedyny na Bałtyku obsługuje bezpośrednie połączenia z Dalekim Wschodem. Wysoko mierzy cały Port Gdańsk, na którego terenie znajduje się DCT.

- Pracujemy i pracować będziemy nad rozwojem transhipmentu i tranzytu, co jest naturalną konsekwencją naszej dobrej lokalizacji w Europie - deklaruje Dorota Raben, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk operuje na ok. 700 ha. Działają tam m.in. Terminal Kontenerowy DCT, Baza Paliw Płynnych, Terminal Węglowy i Terminal Przeładunku Gazu Płynnego (LPG).

- Generalnie rzecz biorąc, zakładamy, że w ciągu najbliższych kilku-, kilkunastu lat Port Gdańsk stanie się tzw. portem V generacji. Będzie pełnił jednocześnie funkcję centrum industrialnego z kompleksową obsługą transportu intermodalnego oraz centrum dystrybucji towarów. Jest to bowiem dająca wyjątkowy efekt synergii kombinacja europejskiego hubu i przemysłu okołoportowego - przekonuje Dorota Raben.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!
Przeładunki w polskich portach morskich (w mln ton)  



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 894 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP