PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kurs na głęboką wodę

Autor: Piotr Stefaniak
01-12-2012 00:00
Kurs na głęboką wodę
Skonsolidowane wyniki finansowe OT Logistics (mln zł)

OT Logistics podąża śladem niemieckich globalnych grup logistycznych, które wyrosły żeglując po Renie. Chce osiągnąć podobną pozycję w Europie Środkowej.

Pierwszy rozdział tej historii rozpoczął się 67 lat temu. Wtedy to, zaledwie cztery miesiące po zakończeniu wojny, wypłynął z Koźla do Wrocławia holownik "Bolesław Chrobry" z trzema załadowanymi węglem barkami.
Ostatni rozdział zaczyna się mniej więcej w roku 2008. Gdy zdecydowano o przeprowadzeniu głębokiej restrukturyzacji spółki Odratrans, następczyni Żeglugi na Odrze. Zmieniono jej biznesowy wizerunek, a nawet nazwę: Odratrans to dziś OT Logistics. Wtedy też związał się z nią jej obecny prezes Piotr Chajderowski.

Było przynajmniej kilka takich momentów, gdy ludzie z branży nie rozumieli decyzji zarządu spółki Odratrans.

Wydawało się bowiem, że niektóre prowadzą ją pod prąd albo na mieliznę.

- Pamiętam rozmowę w sprawie kredytu w jednym z banków - mówi prezes Chajderowski. - Zapytali nas tam bez owijania w bawełnę: Na czym właściwie ma polegać wasz biznes, skoro po Odrze się nie pływa?

Ano właśnie...

Płycizna

W maju 1946 roku utworzono we Wrocławiu spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością pod nazwą "Polska Żegluga na Odrze". Ledwie kilka dni później i niecały rok po rejsie "Bolesława Chrobrego" z Koźla wypłynął "Mickiewicz", ciągnąc barki z węglem do Szczecina.

Tym samym uruchomiono stałe połączenie Śląska z wybrzeżem Bałtyku.

Spółkę wkrótce rozwiązano, w jej miejsce powołano do życia państwowe przedsiębiorstwo, a Odra stawała się coraz ruchliwszą rzeką. Na początku lat pięćdziesiątych barki przewoziły już 1,5 mln ton ładunków rocznie. Jeszcze na początku minionej dekady Odrą transportowano 6 mln ton towarów.

Tyle że warunki żeglugi pogarszały się z sezonu na sezon. Coraz mniej inwestowano w infrastrukturę i utrzymanie toru wodnego, co przyniosło skutki tyleż fatalne, co łatwe do przewidzenia.

- Na skanalizowanych odcinkach walą się śluzy, a środkowa Odra ma zdewastowane umocnienia brzegowe i jest zamulona - opisuje sytuację Zbigniew Garbień, prezes Związku Polskich Armatorów Śródlądowych.

Jak widać, trzeba było mieć niemało wyobraźni, by ujrzeć przyszłość przed żeglugą odrzańską. I odwagę, by na tych imaginacjach budować praktyczne, biznesowe plany. A jednak znaleźli się tacy, którym nie zabrakło ani wyobraźni, ani odwagi.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!
Skonsolidowane wyniki finansowe OT Logistics (mln zł)  



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP