Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Leasing: Cztery koła napędowe

Autor: (rs)
25-05-2005 00:00

Leasing w Polsce to przede wszystkim środki transportu drogowego. Z ponad 72- proc. udziałem w rynku stały się główną jego częścią, mimo że ostatnio jest coraz więcej chętnych na maszyny i urządzenia.

Ubiegły rok w branży leasingowej podzielił się na dwa okresy. Pierwszy, to obawa przed wprowadzeniem 1 maja nowych przepisów VAT, które miały stanowczo ograniczyć homologowanie aut z tzw. kratką. „Wzór” posła Lisaka miał zastąpić wszystkie dotychczasowe metody sprawdzania, czy samochód to już ciężarówka, czy jeszcze nie. Było to ważne o tyle, że decydowało o prawie odliczania 100 proc. podatku VAT – czyli faktycznie o zmniejszeniu o 22 proc. ceny leasingowanego (a po okresie leasingu kupowanego na własność) środka transportu.
Do maja... i od maja

– Obawy przed nowymi przepisami spowodowały, że I kwartał 2004 r. był dla branży rekordowy. Dla Europejskiego Funduszu Leasingowego (EFL) kwiecień okazał się prawdziwym rekordem sprzedażowym. Ten miesiąc firma zamknęła wartością oddanych w leasing towarów w wysokości prawie 300 mln zł. Większość z firm leasingowych nie miała takich wyników w całym 2003 roku – wspomina Francis-Xavier Meurville, wiceprezes EFL.

Firmy starały się dostosować swoją politykę ofertową i przygotować się na zmiany po pierwszym kwartale. Większość firm zakładała wykorzystanie boomu na auta z kratką w pierwszych czterech miesiącach roku, a następnie wejście w nowe segmenty rynku.

Po 1 maja zaczął się drugi etap dla firm leasingowych – zaczął działać „wzór” posła Lisaka uzależniający „ciężarowość” samochodu od ładowności i liczby siedzeń, a pomijający „kratkę”, i trzeba było przestrajać ofertę.

– Nastąpiło dynamiczne wejście w segmenty, które po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej miały największe szanse na szybki rozwój. Od maja EFL skoncentrował się na rynku ciężarówek oraz finansowaniu rozwoju parku maszynowego i IT. Ponadto nowe przepisy stworzyły możliwość leasingowania samochodów osobowych, które dotychczas były poza zasięgiem przedsiębiorców – mówi Francis-Xavier Meurville.

Te zmiany widoczne są w strukturze rynku środków transportu. W 2004 r. w stosunku do 2003 r. zwiększył się znacznie udział samochodów osobowych (z 9,2 proc. do 16,4 proc.), podczas gdy udział pojazdów osobowo-ciężarowych (popularne wśród przedsiębiorców pickupy) spadł, zgodnie z przewidywaniami, z 35,9 proc. do 24 proc. Wzrósł także udział leasingu pojazdów ciężarowych (do 37,3 proc. z 32,7 proc. w 2003 r.), a nieznacznie spadł leasing pojazdów dostawczych (z 15 do 12 proc.).

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 750 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP