Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Leasing: stabilizacja mimo wszystko

Autor: Łukasz Komuda
26-05-2006 00:00
Leasing: stabilizacja mimo wszystko
Andrzej Krzemiński
wiceprezes Zarządu Europejskiego Funduszu Leasingowego:
 
  Rynek leasingu w Polsce cały czas dojrzewa, zmienia się jego struktura i coraz bardziej upodabnia do rynków krajów rozwiniętych. Trudno nie zauważyć rosnących potrzeb inwestycyjnych – potrzebne są środki finansowe na ich realizację. W najbliższych latach bardzo dynamicznie rozwijać się będą m.in. budownictwo i transport. W związku z tym już w ostatnich miesiącach znowu odnotowaliśmy wzrost zainteresowania leasingiem samochodów ciężarowych i dostawczych. Jestem przekonany, że duży wzrost może nastąpić także w przypadku leasingu wagonów i samolotów.
Marek Balawejder
dyrektor marketingu i wsparcia sprzedaży Raiffeisen Leasing:

 Szacujemy, że w I kwartale 2006 roku segment leasingu pojazdów zanotował w stosunku do tego samego okresu ubiegłego roku wzrost o 26 proc. Zmienia się również struktura tego portfela. Aż 41 proc. stanowiły w nim samochody ciężarowe. Branżę transportową czekają bowiem w tym roku dwie duże zmiany. Pierwsza – już w maju – dotycząca konieczności montażu tachografów cyfrowych (w pojazdach kupionych przed majem nadal będzie można stosować stary typ). Druga, wchodząca w październiku, nakładać będzie obowiązek stosowania silników spełniających nową unijną normę ochrony środowiska EURO IV. Może to podnieść koszty zakupu ciężarówki nawet o kilkanaście tysięcy złotych. Udział w rynku najważniejszych firm działających w segmencie leasingu pojazdów samochodowych w 2005r.

Rynek leasingu pojazdów zmniejszył się w 2005 roku o 0,6 proc. To niewiele, jeśli weźmie się pod uwagę, że sprzedaż nowych aut spadła w tym czasie o 26 proc.

Zachowanie niemal nienaruszonej wartości leasingowanych aut w sytuacji spadku sprzedaży świadczy o znaczeniu tej formy finansowania dla przedsiębiorców. Jeśli już musieli oni rezygnować z pozyskiwania nowych aut, to łatwiej było im zapomnieć o kredycie czy zakupie za gotówkę niż o leasingu. – Leasing jako źródło finansowania zakupu auta daje przedsiębiorcy możliwość wykorzystania tarczy podatkowej – zwraca uwagę Andrzej Krzemiński, wiceprezes Zarządu Europejskiego Funduszu Leasingowego (EFL).

Koniec fikcji


Skuteczność i wygoda tej tarczy nieco się zmniejszyła gdy Ministerstwo Finansów zmieniło przepisy dotyczące odpisywania VAT-u płaconego przy zakupie aut oraz przy ponoszeniu kosztów jego eksploatacji. Wyeliminowanie casusu samochodów „z kratką” spowodowało, że udział pojazdów „societe” (osobowych, homologowanych na ciężarówki) w statystykach zaczął bardzo szybko się zmniejszać. Jeszcze w 2003 roku stanowiły przeszło 28 proc. segmentu leasingu pojazdów, a w 2005 roku udział ten wynosił już tylko niespełna 6 proc. (obliczenia na podstawie danych Związku Przedsiębiorstw Leasingowych, zrzeszającego firmy tworzące 90 proc. polskiego rynku).

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 024 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP