PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Leasing w transporcie: lecą, jadą i pływają

Autor: Łukasz Komuda
26-05-2006 00:00
Leasing w transporcie: lecą, jadą i pływają
Wartość statków, samolotów i taboru kolejowego oddanego w leasing (w mln zł)

Czy jedna umowa leasingowa może radykalnie zmienić układ krajowego rynku? Owszem – branża transportowa kryje w sobie leasingowe nisze – z pokaźnym potencjałem.

W drugiej połowie kwietnia tego roku firma BRE Leasing wyleasingowała LOT-owi cztery samoloty za ok. 100 mln USD. Dzięki tej jednej nietypowej umowie firma może po raz pierwszy poważnie zagrozić liderowi branży – Europejskiemu Funduszowi Leasingowemu, którego przewaga nad konkurencją była dotąd niekwestionowana.
Dzięki leasingowi, Polskie Linie Lotnicze LOT wzbogacą swoją flotę o cztery embraery ERJ 175. Brel-Com Sp. z o. o. (spółka celowa BRE Leasing), z pomocą refinansową Europejskiego Banku Inwestycyjnego, Commerzbanku i HSH Nordbanku, udostępni je na siedem lat z opcją przedłużenia na kolejne pięć lat.

Tak oto jedna transakcja może zatrząść całym krajowym rynkiem – trudno się jednak dziwić, skoro w ostatnich latach w segmencie ruchomości jest to umowa rekordowa. Warto jednak przypomnieć, że nie pierwsza tego typu. W 2000 roku BRE Leasing zawarł z PLL LOT podobną transakcję, której przedmiotem były dwa samoloty embraer, na łączną kwotę 38 mln USD.


Niechętni i bogaci


Powyższy przykład pokazuje, że polskie firmy leasingowe szukają okazji do poszerzenia swojego udziału w rynku, odkrywając nie zajęte jeszcze nisze w segmencie środków transportu. Do pokonania są w tym dwie trudności: pierwsza polega na konkurowaniu z instytucjami finansowymi o światowym zasięgu, które mają środki i know-how, by organizować nawet najbardziej skomplikowane operacje obejmujące majątek o wielosetmilionowej wartości. Druga oznacza poszukiwanie klientów dotąd nie korzystających z takiej formy finansowania – szczególnie tych, będących w ręku państwa, jednostek administracji publicznej lub o publicznym rodowodzie.

Nie jest to takie łatwe – o czym można się przekonać, obserwując statystyki leasingu lotniczych, wodnych i kolejowych środków transportu. W 2005 roku po raz pierwszy segment ten zwiększył się do ponad 300 mln złotych, czyli do kwoty zbliżonej do jednego kwietniowego porozumienia BRE Leasing z LOT-em. W 2003 roku jedynie ING Lease wyleasingowało tego typu środki za więcej niż 10 mln zł (dokładnie – za 48,5 mln zł). W ubiegłym roku takich podmiotów było już sześć, przy czym na czoło wysunął się Deutsche Leasing, który udostępnił leasingobiorcom środki za przeszło 96 mln zł.


Leasing na szynach


Największym zleceniodawcą w dziedzinie leasingu niesamochodowych środków transportu jest grupa PKP. Co roku firma ta leasinguje kilkaset wagonów. Jednak niewielu graczy na polskim rynku leasingu środków transportu może pochwalić się kontraktem zawartym z którąś ze spółek PKP. Do nielicznych, dla których PKP pozostaje ważnym klientem, należy m.in. SG Equipment Leasing, która w maju 2004 roku (pod nazwą Franfinance) podpisała umowę o udostępnieniu PKP Cargo 40 wagonów o wartości ponad 46 mln zł.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!
Wartość statków, samolotów i taboru kolejowego oddanego w leasing (w mln zł)  



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP