PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Leniwe tory, czyli jak kolej oddaje rynek samochodom

Autor: Piotr Stefaniak
11-06-2016 09:57 |  aktualizacja: 11-06-2016 09:33
Leniwe tory, czyli jak kolej oddaje rynek samochodom

foto: andrzejwawok.com

Kiepskie wskaźniki finansowe, spółki w długach, ospały postęp techniczny - to wszystko można by wybaczyć kolejarzom w Europie. Ale nie to, że nadal oddają rynek towarowy samochodom.

Norma emisji spalin Euro 5 zaczęła obowiązywać w krajach UE od stycznia 2011 roku, a już z początkiem 2014 roku wprowadzono standard Euro 6. Producenci samochodów zarzekali się wprawdzie, że nowe konstrukcje nie mogą powstać w tak krótkim czasie i podbiją ceny finalne, a jednak się udało... W ten sposób przemysł motoryzacyjny i transport drogowy odpowiada na jeden z głównych zarzutów stawianych w polityce transportowej UE - wysoką emisyjność.
Jest ona nadal znacząca (ok. 80 proc. łącznej emisji transportu), ale postęp technologii w przemyśle motoryzacyjnym dowodzi determinacji w jej ograniczaniu. Konstruktorzy już testują ciężarówki z napędem hybrydowym, w transporcie pasażerskim upowszechniany jest napęd elektryczny lub gazowy.

Wśród kolejarzy próżno szukać nawet śladu tej determinacji; branża w ostatnich latach nie uczyniła żadnego znaczącego kroku technologicznego czy organizacyjnego. Obok braku interoperacyjności, wielką wadą większości kolei w Europie jest przyzwyczajenie, inercja i "business as usual". Nie wszystkich jednak.

Stoi na stacji...

Wszystko zaczęło się na początku lat 90. minionego wieku, kiedy to kraje Europy Zachodniej zaczęły właśnie doświadczać pogarszającej się konkurencyjności transportu kolejowego wobec drogowego. Ten ekspansywnie rósł, przejmując zlecenia przewozów, przyrastające wraz z rosnącymi gospodarkami. Pojawiły się gigantyczne korki na drogach dojazdowych do największych miast, wzrosła liczba ciężkich wypadków, spaliny i hałas. Rozwiązaniem tych problemow miał być powrót do - przejściowo niemodnej - kolei. To wtedy też zaczęły wchodzić w życie przepisy dyrektywy dotyczące tego sektora.

Oprócz regulacji organizacyjnych (zasady licencjonowania przewoźników kolejowych, zasady udostępniania infrastruktury) i finansowych (rozdzielenie kosztów zarządzania infrastrukturą i kosztów przewozów kolejowych), chodziło w gruncie rzeczy o technologiczne poderwanie kolei do walki o rynek. Przyjęto tzw. pierwszy pakiet kolejowy, składający się z pięciu dyrektyw.

- Kraje Europy Zachodniej nieźle odrobiły lekcję, wynikającą z pierwszych pakietów unijnych i osiągnęły stabilizację w przewozach kolejowych - mówi Krzysztof Niemiec, wiceprezes zarządu Track Tec. - Poczynając od 2002 roku, uzyskały w ciągu 10 kolejnych lat znaczny wzrost roli kolei w łącznych przewozach towarów.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 427 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP