PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Liczy się całość - infrastruktura i gospodarka

Autor: Adam Sofuł
18-11-2015 15:23 |  aktualizacja: 18-11-2015 15:25
Liczy się całość - infrastruktura i gospodarka

foto: materiały prasowe

Najczęściej kojarzy się z wielkimi, nie zawsze przemyślanymi inwestycjami, poprzez które zaspokajamy cywilizacyjne aspiracje. Tymczasem wydajna infrastruktura to warunek ekonomicznego zysku i rozwoju gospodarczego.

W Polsce po budowie sieci autostrad w poprzedniej perspektywie budżetowej, w obecnej nacisk położono na modernizację linii kolejowych. Finiszuje opóźniony gazoport, rozbudowywane są porty morskie, powstają nowe (także transgraniczne) połączenia energetyczne i gazowe, trwa oplatanie kraju szerokopasmową siecią internetową.
Wszystkie te programy inwestycyjne mają wspólny mianownik: łączenie. Autostrady czy tory łączą miasta i kraje, sieci energetyczne – producentów z klientami, a te informatyczne... wszystkich ze wszystkimi. Cel? Jeden: mieć jak największe możliwości przesłania do adresatów towarów, energii, informacji – jak najszybciej i w jak największej ilości.

Polska specyfika w tej dziedzinie wynika z półwiecza zacofania. Po części to prawda. Sieć dróg i torów mocno odbiegała od standardów rozwiniętej części kontynentu, sieci energetyczne pozostają wciąż na uboczu europejskiego systemu energetycznego; a pod względem dostępności szerokopasmowego internetu wciąż plasujemy się daleko od europejskiej czołówki.

Przede wszystkim łączyć

Nasze nadrabianie zaległości nałożyło się na globalną tendencję zagęszczania sieci rozmaitego rodzaju połączeń i mnożenia możliwości transferu. Na świecie trwa na przykład „kanałowe szaleństwo”. Właśnie zakończyła się rozbudowa Kanału Sueskiego, kontynuowane są prace nad rozbudową Kanału Panamskiego, a także budową równoległego, łączącego dwa oceany „przesmyku” w Nikaragui.

Rozbudowa sieci kolejowych i drogowych należy do sztandarowych programów UE, nie inaczej – budowa interkonektorów energetycznych. Chiny za strategiczny cel przyjęły odbudowę Jedwabnego Szlaku i wzmocnienie połączeń handlowych z pozostałymi częściami świata.

Skąd ten nasilający się trend? Z globalizacji. Prawda jest brutalna: samowystarczalność państw jest już możliwa coraz rzadziej – i to w wąskich wycinkach gospodarki. Każdy kraj pozostaje jedynie cząstką światowego systemu. Na dobre i na złe.

Niemcy korzystały na koniunkturze w Chinach, a Rosja traci miliardy na rewolucji łupkowej w USA. Nie ma odwrotu: trzeba się stać częścią globalnego biznesu, jeśli nie chce się pozostać daleko za peletonem.

A skoro tak – należy docenić rolę wymiany handlowej; konsekwencją tej konstatacji jest konieczność rozbudowy sieci komunikacyjnych – i tych drogowych, i internetowych. To nie tylko kwestia ambicji, lecz wymierne zyski.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


54 650 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP