PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Logistyka czeka na inwestycje

Autor: Marcelina Gołębiewska
20-07-2001 00:00

Firmy zagraniczne zainwestowały w sektorze paliw w Polsce – w zależności od źródła danych – od 1 do 2 mld USD. Na ponad 2 mld oceniła zagraniczne inwestycje Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego. Inwestowano przede wszystkim w sieci stacji paliw. Według POPiHN – średnio od 1,5 do 2 mln USD na jednej stacji.

Aral zainwestował u nas 250 mln USD, BP 390 mln, Shell 403 mln, Statoil – 250 mln USD (dane na koniec 2000 r.). Na polskim rynku działa także Conoco, Esso, Preem, Slovnaft, AS24 (TotalElfFina) i Fortum (stacje Neste). W 1998 r., firma Amoco Poland odsprzedała swoje stacje Texaco Polska. Rok później, Agip Polska sprzedała stacje polskiej firmie Dexpol. W roku 2000, Shell – w zamian za 20 stacji w Wielkiej Brytanii – dostał w Polsce 17 stacji Texaco. Wszystko to oznacza tylko tyle, że w Polsce do firm zagranicznych należy ponad 700 stacji – nieco ponad 11%. POPiHN ocenił ich udział w sprzedaży paliw na 15 – 20%.
– Państwo miało i ma nadal, aczkolwiek w coraz mniejszym stopniu, możliwość kreowania pewnych procesów na rynku paliw. Jednak z możliwości tej nigdy w pełni nie korzystało: przez ostatnie lata państwo poprzestawało de facto na pewnym protekcjonizmie w stosunku do polskich rafinerii. Generalnie, w przekształceniach własnościowych w sektorze paliw w Polsce, zabrakło docelowej – tj. po zakończeniu prywatyzacji – wizji funkcjonowania sektora. W efekcie, protekcjonizmu mieliśmy za dużo, a stymulowania rozwoju rynku – zbyt mało. Teraz inwestorzy prywatni czekają przede wszystkim na ostateczne wyjaśnienie sytuacji właścicielskiej w przedsiębiorstwach sektora paliwowego. Jeszcze nie wiemy, kto zostanie inwestorem np. spółki Naftobazy, nie mówiąc o Rafinerii Gdańskiej, i jak dokonany wybór wpłynie na rozwój rynku – twierdzi dr Jacek Wróblewski dyrektor generalny POPiHN.
W dość powszechnej opinii, zagranicznych inwestycji jest w polskim sektorze paliw za mało. Ponadto, przynajmniej na razie, najbardziej opłacalne jest inwestowanie w stacje. Tymczasem najbardziej oczekiwane jest doinwestowanie infrastruktury logistycznej. To magazyny i transport warunkują rozwój konkurencji na poziomie hurtu i rzutują – poprzez koszty, na umacnianie konkurencji w detalu. A każda z firm – importerów, np. Preem (100% importu), DEA, Shell, Statoil, Aral – jest w stanie sprzedawać paliwa hurtowo. Tymczasem – jak podała firma Preem – skorzystanie z usług PERN-u (dysponującego najtańszym środkiem transportu – rurociągami) jest dla importera niewykonalne. Z drugiej strony, zdaniem niektórych specjalistów, nieopłacalne jest jeszcze inwestowanie w zbiorniki o charakterze komercyjnym. Pomimo to – pod wpływem zapotrzebowania zagranicznych firm paliwowych – powstaje terminal firmy IVG Silesia w Radzionkowie.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


54 650 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP