Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Logistyka, czyli w sercu biznesu

Autor: Marcelina Gołębiewska
15-06-2004 00:00

Im silniej logistyka w koncepcji funkcjonowania przedsiębiorstwa przenika core business, tym trudniej mówić o jej outsourcingu. Logistyka przestaje pełnić „funkcje satelitarne" i zyskuje na znaczeniu w relacjach z rynkiem, a zatem w realizacji strategii przedsiębiorstw. Z tego punktu widzenia o logistyce w firmie mówi się dzisiaj bardzo podobnie, jak o roli IT.

Można się spierać o to, czy znaczenie logistyki dla przedsiębiorstwa należy określić jako operacyjne (ze względu na niezbędność budowania nowoczesnych relacji logistycznych), czy strategiczne – ze względu na to, że core business uzależnia się od logistyki tak samo, jak uzależnił się od IT. Jednak samo znaczenie logistyki, także z punktu widzenia udziału jej kosztów w systemie budowanych przez przedsiębiorstwa łańcuchów dostaw, jest bezsprzeczne. W produkcji amerykańskiej lalki Barbie, wytwarzanej w Azji, koszt logistyki aż pięciokrotnie przewyższa koszty materiałów i pracy.
Nie tylko przewozy
– Nie chodzi o budowanie dziesięciu strategii, strategia przedsiębiorstwa musi być jedna – mówi prof. Halina Brdulak ze Szkoły Głównej Handlowej. Jej zdaniem, przedsiębiorstwo nie potrzebuje odrębnej strategii logistycznej, ale raczej wpisania logistyki do strategii marketingowej, która uwzględni konkurencyjność we wszystkich istotnych obszarach. Rola logistyki rośnie wraz ze wzrostem znaczenia relacji z klientami: logistyka, nakierowana na świadomość kosztu systemów w firmie i zarazem na poziom obsługi zmiennego i mało nieprzewidywalnego rynku, staje się ważnym elementem przedsiębiorstwa, opartego na wiedzy.
Z drugiej strony, sama logistyka (czy to outsourcowana, czy działająca w ramach firmy, czy wręcz insourcowana do przedsiębiorstwa) opiera się na know-how z zakresu budowania relacji dostawca–klient. Pod warunkiem, że mówimy o logistyce rozumianej znacznie szerzej niż tylko jako realizacja przewozów.
Tymczasem, jak wynika z doświadczeń warszawskiej CII Group, na polskim rynku logistyka przeważnie utożsamiana jest z transportem wywozowym i już nieco rzadziej dowozowym. Jeszcze rzadziej logistyka jest rozumiana, a w efekcie - wykorzystywana, jako obszar, w którym mieści się gospodarka magazynowa, zarządzanie zapasami, obsługa celna albo konsulting.
Również outsourcing logistyki oznacza najczęściej zamówienie usługi transportowej. Na zachodzie ponad 80 proc. firm korzysta z transportu świadczonego przez zewnętrznych przewoźników, co pochłania jednak tylko nieco ponad połowę wydatków na logistykę. U nas, jak twierdzi Michał Wólczyński z CII Group, przynajmniej w firmach spoza międzynarodowych korporacji, oba wskaźniki byłyby znacznie niższe. Najbardziej akceptujemy outsourcowanie transportu wywozowego i dowozowego. Coraz częściej zewnętrznym operatorom powierzana jest gospodarka magazynowa – taka jest na przykład strategia niektórych sieci supermarketów. Zdarza się zlecanie operatorom usług konfekcjonowania lub tzw. copackingu (dodawania wartości poprzez przygotowanie do sprzedaży, dla przykładu, zestawów promocyjnych).

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 086 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP