PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Logistyka: intermodalni w niszy

Autor: Łukasz Komuda
02-06-2006 00:00
Logistyka: intermodalni w niszy
Siatka połączeń intermodalnych Kolejowe przewozy ładunków w kontenerach w tys. ton

W 2005 roku wzrost przewozów intermodalnych był minimalny – pięcioprocentowy. Zdecydowana większość towarów na trasie od dostawcy do odbiorcy przewożona jest ciężarówkami. Efektem są korki na granicach, zniszczone nawierzchnie dróg, zwiększona liczba wypadków.

W ramach transportu intermodalnego zasadnicza część przewozu realizowana jest drogą morską, wodną śródlądową lub kolejową, a na końcowym (i ew. początkowym) odcinku – transportem samochodowym. Nie ma wymogu jednego operatora, ale towary nie mogą być wyładowywane z kontenerów, przepakowywane itd. Nowoczesny transport intermodalny pojawił się w Polsce za sprawą przewozów kontenerowych już w latach 70. Wtedy naszym kontenerowym oknem na świat był pierwszy specjalistyczny terminal w Gliwicach. Dziś – choć kontenery pokonują wszystkie nasze granice lądowe i morskie (po przeładunkach w portach) – ciągle w kontenerach przewozi się zaledwie 0,8 proc. tonażu towarów, które pojawiają się na torach i 0,2 proc. tonażu dóbr przewożonych wszelkimi środkami transportu (dane GUS).

Kontenerowy przypływ


W 2004 roku wszyscy przewoźnicy kolejowi przetransportowali w kontenerach 2378 tys. ton towarów, o 15 proc. więcej niż rok wcześniej. W 2005 roku PKP Cargo SA, które obsługuje ok. 98 proc. transportu intermodalnego, przewiozło według wstępnych danych około 200 tys. UTI (to nazwa intermodalnych jednostek transportowych, czyli kontenerów, naczep siodłowych lub nadwozi wymiennych.

Według danych GUS, w 2004 roku wszyscy przewoźnicy kolejowi przetransportowali szacunkowo ok. 190 tys. UTI – można więc mówić o ok. 5-procentowym wzroście przewozów.

– W pierwszym kwartale 2006 roku obserwujemy wzrost realizowanych przewozów w porównaniu do ubiegłego roku – informuje Andrzej Górnikiewicz, dyrektor biura marketingu i sprzedaży PKP Cargo.

Przewozy kontenerów rosną, ale w tym samym czasie tracą popularność inne formy przewozów kombinowanych. W 2001 roku wszyscy krajowi przewoźnicy obsłużyli 29,1 tys. nadwozi typu swap-body (skrzynia oplandekowana). W 2004 roku było ich już tylko 6,1 tys., przy czym spadek przewozów miał charakter stały. Podobne zjawisko dotyczy przewozów całych naczep ciężarówkowych. Jeszcze w 2004 roku przetransportowano ich koleją 626 sztuk, a w 2004 roku tylko 12.

– Skala przewozów swap-body i nadwozi jest bardzo niewielka, dlatego dynamiki tak wzrostów, jak i spadków są wysokie – komentuje Dariusz Stefański, prezes Zarządu PCC Rail Containers Sp. z o.o. – To jednak ciągle margines przewozów intermodalnych. Najpierw powinniśmy rozwijać przewozy najprostszych jednostek, takich jak kontenery, a dopiero później inwestować i testować inne odmiany.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 374 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP