Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Logistyka - klucz do nafty


04-09-2006 00:00
Logistyka - klucz do nafty

Kluczem do przyszłości polskiego sektora naftowego pozostanie nadal kwestia logistyki. Z przesyłem, magazynowaniem ropy i jej produktów wiążą się bowiem tak fundamentalne dla branży sprawy, jak strategiczne akwizycje Orlenu, niezależność Grupy Lotos, dywersyfikacja dostaw i bezpieczeństwo paliwowe kraju, czy porządkowanie państwowych aktywów sektora.

W połowie 2006 roku PKN Orlen doczekał się ze strony polskiego rządu deklaracji poparcia dla przejęcia litewskiego koncernu Mazeikiu Nafta. Grupa Lotos - walcząca o potwierdzenie swojej niezależności od Orlenu - przekonywała rząd, że ma szanse stać się narzędziem dywersyfikacji źródeł ropy. Pozostało pytanie: czego od koncernów zażąda państwo?
Odpowiedź na to pytanie może przynieść od dawna zapowiadana reforma logistyki sektora naftowego wraz ze świeżo ujawnioną strategią zagranicznej ekspansji państwowego PERN "Przyjaźń". Prawdopodobnie reforma logistyki (utworzenie operatora logistycznego)obejmie nie tylko rurociągi produktowe z PERN i aktywa spółki Naftobazy, ale także wybrane aktywa logistyczne Orlenu i Lotosu.

Włączenie części aktywów logistycznych Orlenu do - wówczas - Zintegrowanego Operatora Logistycznego rozważano już parę lat temu. Dwa lata temu mówiono również, że przyszły ZOL (później NOL - Niezależny Operator Logistyczny) mogą zasilić także aktywa logistyczne należące do Grupy Lotos.

PKN Orlen zresztą - niezależnie od ewentualnego udziału w budowaniu państwowego operatora logistyki - i tak będzie się musiał wkrótce dopracować oddzielnej strategii dla swojej logistyki, poważnie powiększonej po przejęciu litewskiego Mazeikiu Nafta.

Kierunek: Litwa
Orlen zdecydował się na akwizycję na Litwie pomimo trwającego skomplikowanego procesu integracji z czeskim holdingiem Unipetrol (ostatecznie transakcja przejęcia blisko 63 proc. Unipetrolu zakończyła się w tym roku). W maju było już przesądzone, że PKN Orlen kupi w sumie ponad 84 proc. udziałów litewskiego koncernu naftowego Mazeikiu Nafta: 53,7 proc. od Jukos International UK B.V. (za 1,5 mld dol.) i 30,66 proc. od litewskiego rządu (za 852 mln dol.). Orlen wziął też na siebie zobowiązanie ogłoszenia wezwania na 5,64 proc. akcji litewskiego koncernu pozostających w obrocie publicznym.

Litewska inwestycja oznacza zwiększenie przerobu ropy w Grupie Orlen o kolejne 8-10 mln ton i nieznaczne - o 27 obiektów - powiększenie sieci stacji koncernu. Wzrost liczby stacji po zakupie Mazeikiu Nafta nie rozwiązuje problemu dysproporcji w Grupie Orlen między przerobem a handlem detalicznym paliwami. Wzrost potencjału przerobowego, poza korzyściami skali, oznacza także dalsze uzależnianie się grupy od dostaw rosyjskiej ropy (a zarazem od mniej lub bardziej korzystnej różnicy cen ropy Urals i, stanowiącej punkt odniesienia, Brent) oraz wrażliwość GK Orlen na wahania marży rafineryjnej. Przypomnijmy, że wcześniejsza akwizycja w Czechach spowodowała wzrost możliwości przerobowych w Grupie Orlenu o niespełna 40 proc. - czyli o dodatkowe 4,9 mln ton surowca.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 894 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP