PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Logistyka w przedsiębiorstwach: jest nieźle, będzie lepiej

Autor: (DC)
19-05-2006 00:00
Logistyka w przedsiębiorstwach: jest nieźle, będzie lepiej
Jakie są trzy najważniejsze elementy łańcucha wartości w Państwa organizacji obecnie i za trzy lata?*

Znaczenie rozwiązań logistycznych w polskich przedsiębiorstwach będzie rosło – tak wynika z raportu KPMG.

Badanie „Logistyka w przedsiębiorstwach przemysłowych” przeprowadzono na próbie 180 przedsiębiorstw produkcyjnych w krajach Europy Środkowej, w tym 50 polskich. Respondentami byli członkowie kierownictwa badanych przedsiębiorstw.
Z raportu wynika, że głównym elementem łańcucha wartości dla polskich producentów jest obsługa klienta. Wskazało na nią 74 proc. badanych polskich przedsiębiorstw oraz niewiele ponad połowa badanych przedsiębiorstw w regionie i korporacji międzynarodowych. Według polskich menedżerów waga obsługi klienta nie zmieni się w ciągu najbliższych trzech lat, natomiast menedżerowie w Europie Środkowej wskazują na nieznaczny wzrost wagi tej kompetencji. Wszyscy respondenci wskazywali na logistykę i rozwój produktu jako kluczowe kompetencje, których znaczenie będzie wzrastać w najbliższych latach. Przedsiębiorstwa w Polsce i w Europie Środkowej zgodnie wskazywały na malejącą rolę produkcji oraz zaopatrzenia w materiały i komponenty. Autorzy opracowania zwracają uwagę, że odsetek przedsiębiorstw w Europie Środkowej przywiązujących wagę do tej kompetencji jest znacznie większy niż w Polsce (odpowiednio 12 i 2 proc.).

Przyjrzyjmy się szczegółowo wybranym obszarom badanym przez KPMG.

Wskaźnik rotacji (WR) jest miarą efektywności zarządzania zapasami w przedsiębiorstwie. Wyższy wskaźnik rotacji wskazuje na efektywniejsze zarządzanie zapasami. Największy odsetek polskich firm biorących udział w badaniu (26 proc.) deklaruje WR na poziomie 2, a największy odsetek wśród firm z krajów Europy Środkowej deklaruje WR na poziomie 5. Najwyższy WR polskich przedsiębiorstw wynosi 45 (deklaruje go 3 proc. badanych przedsiębiorstw), a wśród przedsiębiorstw w Europie Środkowej najwyższy WR wynosi 74 (deklaruje go 1 proc. badanych przedsiębiorstw).

Czas oraz punktualność realizacji dostaw od dostawcy w wielu przypadkach może mieć decydujące znaczenie dla realizacji zamówienia od klienta. Dla 29 proc. badanych polskich przedsiębiorstw czas oczekiwania na dostawę wynosi mniej niż tydzień. Ten sam czas oczekiwania deklaruje tylko 16 proc. badanych przedsiębiorstw w Europie Środkowej oraz co dziesiąta korporacja. W Polsce i krajach Europy Środkowej największy odsetek przedsiębiorstw – odpowiednio 34 proc. i 42 proc. – deklaruje 2-5 tygodni jako czas oczekiwania na dostawę. Polskich przedsiębiorstw deklarujących czas oczekiwania na dostawę poniżej jednego tygodnia jest prawie dwukrotnie więcej niż w Europie Środkowej i trzykrotnie więcej niż korporacji międzynarodowych.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!
Jakie są trzy najważniejsze elementy łańcucha wartości w Państwa organizacji obecnie i za trzy lata?*  



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP