Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Logistyka wartości dodanej

Autor: Marcelina Gołębiewska
18-05-2001 00:00

Rozmowa z prof. dr hab. Haliną Brdulak,
kierownikiem Zakładu Transportu Międzynarodowego i Logistyki w Instytucie Marketingu Międzynarodowego, Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie

- Transport, spedycja i logistyka to dziedziny komplementarne, jednak o różnym zakresie i stopniu zaawansowania usług. Trzy dziedziny, uznawane za jeden sektor - TSL. Gdzie, w dzisiejszej rzeczywistości gospodarczej, przebiega granica transportu, spedycji i logistyki? A może granic takich nie warto wyznaczać?
- Już to, że mówimy o rynku transportowo-spedycyjno-logistycznym świadczy, jak trudno ustalić granice transportu, spedycji i logistyki. Dlaczego?
- Najpierw był transport - proste usługi przewozowe. Potem powstały firmy, które nie potrzebowały środków transportu, następnie podmioty, które organizowały transport - czyli spedytorzy. Kolejnym etapem rozwoju stała się logistyka.
Niestety, ta ostatnia nie ma definicji. A raczej... ma ich bardzo wiele. Dla mnie, najważniejsze jest to, że zarządzanie logistyczne nakierowane jest na obniżanie kosztów przy utrzymaniu lub poprawie obsługi klienta, w oparciu o zintegrowane sieci informatyczne. I tym samym - pozwala na polepszanie pozycji konkurencyjnej firmy. Ostatnio, coraz mniejsze znaczenie ma konkurencja cenowa: jeżeli firma ma wysokie koszty i niskie marże, to - przy spadku ceny, może wypaść z rynku. A na rynkach międzynarodowych obserwujemy spadki cen! Z tego powodu, filozofia firm nastawiona jest na obniżanie kosztów. I to jest dla mnie istota logistyki. Obniżanie kosztów stanowi także fundament działania firm - operatorów logistycznych. Podmiotów, które wyrosły z transportu i spedycji.
- Co nie znaczy, że z każdego przewoźnika wyrośnie spedytor, a potem logistyk. Jaka jest rola specjalizacji, np. w transporcie? Pozornie, transport to usługa bardzo prosta, nawet nieporównywalna do logistyki. Czy tak jest istotnie?
- Gdyby tworzyć "szczeble drabiny" - rzeczywiście, można by powiedzieć, że transport to usługa najprostsza. Spójrzmy jednak na transport drobnicy, towarów przewożonych na paletach lub w określonych opakowaniach. Jest to znacznie trudniejsze, niż przewóz towarów masowych, np. rud, zboża itp. Do usług bardziej wyrafinowanych zaliczam transport towarów niebezpiecznych. W tym przypadku towar powinien zostać sklasyfikowany. Przewoźnik potrzebuje odpowiedniego środka transportu i przeszkolonej załogi. Podobnie, w przypadku towarów ciężkich i ponadgabarytowych. Tam - oprócz kompetencji - potrzeba szeregu zezwoleń na przejazd po danej drodze lub wskazania właściwej drogi, która jest w stanie wytrzymać duży nacisk na oś pojazdu. A zatem, z punktu widzenia rodzajów przewożonych towarów, usługa transportowa nie jest prosta.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 086 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP