Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Logistyka z głową

Autor: Tadeusz Gańczarczyk
29-05-2010 00:00 |  aktualizacja: 02-07-2010 14:09
Logistyka z głową
Według Janusza Piechocińskiego, wiceprzewodniczącego sejmowej Komisji Infrastruktury, Polska stoi u progu prawdziwej fali kryzysu, która może doprowadzić do bankructw firm transportowych, a to z pewnością odbiłoby się na inwestycjach w infrastrukturę logistyczną. <b>Dariusz Doroś<br>
dyrektor logistyki Schenker Sp. z o.o. <br><br>
Inwestycje w poczekalni</b><br><br>
Poprzedni rok w branży magazynowej upłynął pod znakiem spowolnienia gospodarczego, co skutkowało spadkiem popytu na powierzchnie magazynowe. W konsekwencji deweloperzy wstrzymali część inwestycji. Na początku 2010 roku, mimo że przez ostatnie miesiące nie przybyło nowych obiektów, utrzymuje się duża dostępność wolnej powierzchni magazynowej. Dalszy rozwój sytuacji w tej branży będzie w dużym stopniu uzależniony od ogólnej koniunktury gospodarczej.

Centra logistyczne, terminale i powierzchnia magazynowa podlegają doraźnym wahaniom koniunktury gospodarczej. Wciąż jednak brakuje obiektów nowoczesnych i odpowiadających potrzebom rynku.

Rozwój centrów logistycznych łączy się i poniekąd wynika z aktualnej sytuacji gospodarki, a bezpośrednio zależy od bieżącej działalności operatorów logistycznych. W czasach po-kryzysowych inwestor szczególnie ostrożnie podejmuje decyzję o wybudowaniu obiektu i długo szacuje spodziewany popyt na powierzchnie magazynowe i usługi. Z drugiej strony Polska jako kraj w środku Europy o pewnych perspektywach gospodarczego rozwoju będzie w dłuższej perspektywie potrzebowała nowoczesnej infrastruktury logistycznej.
Przełomem był akces Polski do Unii Europejskiej. Na rozwój wymiany handlowej, a więc i logistyki, stawiają wszyscy, Polska ma w tej dziedzinie do nadrobienia sporo zaległości.

Ostre hamowanie

- Wszystko jest pochodną ogólnej sytuacji gospodarczej, sytuacji w transporcie i logistyce również - mówi Marek Tarczyński, przewodniczący Rady Polskiej Izby Spedycji i Logistyki w Gdyni. - W logistyce, tak jak w transporcie samochodowym i morskim, mamy efekt przeinwestowania i dzisiaj jest duża nadwyżka powierzchni magazynowych, podobnie jak tonażu, jeśli chodzi o statki morskie, liczby samochodów, jeśli chodzi o tabor transportowy.

Raport na temat rynku magazynowego w Polsce w 2009 r. przygotowała m.in. firma doradcza Cushman & Wakefield.

Widać z niego wyraźnie, że przyrost podaży powierzchni magazynowej w roku 2009 wyhamował. W efekcie wycofania się inwestorów z realizacji projektów spekulacyjnych na rynek weszło tylko ok. 857 tys. mkw nowej powierzchni magazynowej, czyli o blisko połowę mniej niż w 2008 r. W sumie zasoby magazynów wyniosły nieco ponad 6 mln mkw.

Popyt spadał szybciej niż podaż, co spowodowało wzrost wolumenu pustostanów na prawie wszystkich rynkach w kraju. Na koniec 2009 r. w Polsce był blisko 1 mln mkw. wolnej powierzchni magazynowej. Najwięcej w Warszawie i na Górnym Śląsku. W regionach oferujących najwięcej wolnej powierzchni spadły czynsze nominalne. Dodatkowo właściciele rozszerzali oferty zachęt pozaczynszowych, co obniżyło efektywne koszta najmu magazynów.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 750 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP