PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Luka w lukach - jak jest z polskim cargo lotniczym?

Autor: Nowy Przemysł (Piotr Stefaniak)
28-11-2016 15:35 |  aktualizacja: 28-11-2016 15:41
Luka w lukach - jak jest z polskim cargo lotniczym?
Fot. Shutterstock.com
43b.jpg 43a.jpg 43.jpg

Lotnicze przewozy pasażerskie to wielki sukces tej dekady. Nie można tego powiedzieć o przewozach towarów - polskie cargo lotnicze, mimo sporego potencjału, stanowi znikomą część europejskiego rynku.

Ubiegły rok był dobry lotnictwa. Statystycznie doszło do jednego poważnego wypadku na każde 3,1 mln lotów samolotów odrzutowych. To znacznie mnie niż średnia za lata 2010-14 (1 wypadek na 2,2 mln lotów). A przecież samolotami przewieziono 3,5 mld ludzi i 51 mln ton ładunków, wartych 6 bln dol. To 100 tys. lotów pasażerskich i towarowych na dzień.

Także przemysł lotniczy ożył, w tym linie lotnicze uzyskały 35,3 mld dol. zysku netto, przy przychodach 718 mld dol. Kierownictwo IATA mówi wprost: pierwszy raz od lat pojawiły się "normalne" warunki dla opłacalności działalności branży lotniczej. Dlaczego? Głównie dzięki niskim cenom paliw. Samolotami przewieziono niemal najwięcej towarów w 70-letniej historii awiacji, lecz zyski branży spadają. Przychody zmalały z rekordowego w 2011 r. poziomu 67 mld dol. do 52,8 mld dol. w 2015 r. Rosną bowiem brzuchy transkontynentalnych samolotów pasażerskich, a zatem i ich zdolności do zabierania towarów "przy okazji"; na bardzo niskim poziomie utrzymuje się wypełnienie samolotów towarowych (w ub. r. ok. 50 proc.). Odczuwalna jest też zmiana w preferencjach środków transportu przez spedytorów, wybierających tańsze statki lub kolej.

Nie dziwi zatem, że co pewien czas Tony Tyler, dyrektor generalny IATA, wzywa w comiesięcznych raportach o wynikach światowego transportu cargo lotniczego do ciągłej jego transformacji. Szczególny nacisk władze zrzeszenia kładą na podnoszenie poziomu usług, by "dostarczać bardziej zindywidualizowane oferty" oraz zapewniać rentowność działalności "w wymagającym otoczeniu i środowisku".

Przewozy cargo lotniczego są usługami premium - przypomina IATA. Problem w tym, że średnio tylko 7 spośród 10 klientów jest zadowolonych z poziomu usług. Tyler wielokrotnie podkreślał też, że nie do zaakceptowania jest 6-7-dniowy czas dostaw towarów drogą lotniczą (uwzględniając formułę drzwi-drzwi). Ma to istotne znaczenie na przykład na konkurencyjnych już trasach z Azji do Europy, gdzie pociągami intermodalnymi - za znacznie niższą stawkę - towary są dos-tarczane w ciągu 11-13 dni.

Może perspektywy branży cargo lotniczego byłyby całkiem pod psem, gdyby nie e-handel (formuła globalnej sprzedaży): stał się przeciwwagą dla okresowego spadku lub stagnacji ładunków oraz ich rentowności dla spedytorów i przewoźników.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 775 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 170 016 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 715 ofert w bazie

2 782 171 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP