PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Luksusowa swoboda podróżowania

Autor: Marcelina Gołębiewska
05-02-2002 00:00

Lotnicza klasa biznes jest średnio od trzech do czterech razy droższa niż klasa ekonomiczna (chociaż parokrotnie tańsza od luksusowej first class) i nie oferuje tak licznych jak w klasie ekonomicznej promocji. Jest to cena za dobre, a czasami po prostu znakomite, usługi. Podstawowym ich elementem, nie do przecenienia w podróżach służbowych, jest swoboda podróżowania: rezerwacji, zmian terminu lotu i trasy, a nawet przewoźnika.

Dla każdej linii lotniczej klasa biznes jest oczkiem w głowie: do miejsc w tej klasie - inaczej niż w klasie ekonomicznej - linia na pewno nie dopłaca. Ponieważ rzadko kto podróżuje business class prywatnie, linia lotnicza pertraktuje z najlepszymi firmami - klientami obniżki cen. W holenderskich liniach KLM do negocjowania cen uprawnia 30 do 50 kupowanych rocznie biletów. Gros linii w ramach promocji przyznaje pasażerom business class dodatkowe "mile" do wykorzystania w lotach prywatnych albo, przez mniejsze firmy, służbowych. American Airlines - bez dopłat - przenosi najlepszych klientów do first class. Udział klasy biznes z przewozach transatlantyckich LOT-u w stosunku do ilości przewożonych pasażerów jest znikomy, linia rozwija natomiast klasę biznes na trasach europejskich: na przykład w polskich lotach do Wiednia standardem jest to, że w klasie biznes sprzedawanych jest więcej miejsc, niż w klasie ekonomicznej.
Klasa biznes to niezaprzeczalna specjalność British Airways. Business class nie oferuje grupa tzw. tanich przewoźników, których bilety kupuje się przez Internet albo w kioskach na lotniskach i z którymi z założenia nie lata się na centralne tranzytowe lotniska. Poza tym klasa biznes - jako klasa najlepsza, np. w PLL LOT, lub o oczko niżej od first class - oferowana jest przez linie europejskie i pozaeuropejskie na trasach bliskich i dalekich. LOT, tak jak np. Swissair, nie prowadzi klasy biznes w lotach czarterowych poza - jedynym - czarterem z Warszawy na Wyspy Kanaryjskie.
Pomimo szerokiej oferty, business class przeżywa kryzys. Dotyczy to i Polski, i świata. Zdaniem Leszka Chorzewskiego, rzecznika LOT-u, lotnictwo odnotowuje spadki i wzrosty koniunktury mniej więcej co dziesięć lat. 11 września 2001 r. całe światowe lotnictwo odczuło spadek. Odbudowanie poziomu lotów sprzed tego dnia zajmie liniom lotniczym od roku do dwóch lat (mówi się o szczególnie dużych stratach British Airways). Dotyczy to także LOT-u. Tym bardziej że w Polsce na tendencje światowe nakłada się wewnętrzna stagnacja. O ile firmy zachodnie, szczególnie zza oceanu, zaczęły unikać podróży samolotami, o tyle niemal każda firma krajowa oszczędza. Polskie biuro KLM ocenia spadek zainteresowania lotami w klasie biznes w ostatnim roku na kilkanaście procent. Przy czym byli pasażerowie business class KLM nie przesiedli się do klasy ekonomicznej. Z drugiej strony, American Airlines przekonuje, że mimo trudności w Polsce zauważalny jest wzrost zainteresowania podróżowaniem w business class.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP