Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Mniej stacji paliw, więcej zysku

Autor: Piotr Apanowicz
13-07-2014 11:25 |  aktualizacja: 13-07-2014 10:00
Mniej stacji paliw, więcej zysku
Stacje należące do sieci handlowych Stacje przy autostradach i drogach ekspresowych (na 31 maja 2014 r.)

Początek 2014 r. przyniósł zaskakująco dobre wyniki segmentów detalicznych wielkich polskich firm naftowych. Jak to pogodzić z utyskiwaniami paliwowej branży na rosnące znaczenie szarej strefy?

W pierwszym kwartale tego roku PKN Orlen odnotował rekordowy wyn ik EBITDA segmentu detalicznego 234 mln zł (wzrost ponad 90 proc. w stosunku do roku 2013). Powód? Przyrost sprzedaży paliw na stacjach o 6 proc., ale i poprawa marż paliwowych i pozapaliwowych. Grupa Lotos w tym samym okresie także osiągnęła pozytywny wynik EBITDA z działalności detalicznej (18 mln zł w zestawieniu z 6 mln zł rok wcześniej).
W rezultacie obie firmy powiększyły udziały w krajowym rynku detalicznym. PKN Orlen z 34,6 proc. do 35,9 proc., a Grupa Lotos z 8,5 proc. do 9,2 proc. w ujęciu rok do roku. To oznacza, że nasze koncerny kontrolują już ponad 45 proc. krajowego rynku stacji paliw. Ciekawe, że poprawa wyników i wzrost rynkowych udziałów nastąpiły w sytuacji, kiedy liczba stacji obu koncernów spadła.

Spadki, wzrosty, roszady

W pierwszych trzech miesiącach b.r. w ogóle utrzymywał się trend spadkowy, jeśli idzie o liczbę stacji paliw w Polsce (tak samo było w ostatnich dwóch latach). Według danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN), na koniec marca 2014 r. w Polsce pracowało 6680 stacji benzynowych - najmniej od roku 2007. To o 65 stacji mniej niż na koniec 2013 r. (6745 placówek): około 40 nich należało do tzw. niezależnych operatorów, a pozostałe 25 obiektów wypadło z sieci PKN Orlen i Grupy Lotos.

- Spadek wśród stacji niezależnych to głównie efekt wejścia w życie - z początkiem 2014 r. - rozporządzenia ministra gospodarki w sprawie warunków, jakim muszą odpowiadać stacje paliw. Dla wielu placówek wiązało się to z koniecznością modernizacji zbiorników - wyjaśnia Krzysztof Romaniuk, dyrektor ds. analiz rynku paliw w POPiHN.

Ekspert przyznaje jednak, że wpływ nowych przepisów na spadek łącznej liczby stacji na polskim rynku na razie wydaje się mniejszy, niż można było się spodziewać. Wcześniej szacowano bowiem, że z rynku zniknie od 300 do 700 placówek.

Nie zmienia się natomiast łączna liczba stacji zagranicznych koncernów - choć ponownie nastąpiła zmiana na czele: liderem znów stał się BP, gdy Shell zdecydował się na sprzedaż jednej czwartej z byłych stacji Neste, które w roku 2013 nabył od wychodzącej z Polski fińskiej spółki.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 894 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP