PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Mocna druga liga

Autor: Jarosław Maślanek
19-11-2004 00:00

O ile w wyścigach o największe inwestycje motoryzacyjne ponosimy spektakularne klęski, o tyle w samochodowej drugiej lidze stajemy się znaczącym graczem.

Zaplecze z potencjałem
Zagraniczni kooperanci dynamicznie inwestują w Polsce, producenci samochodów nasz kraj omijają, a polskie podmioty coraz częściej wolą budować fabryki za wschodnią granicą – tak w największym skrócie można scharakteryzować polski rynek motoryzacyjny. W ostatnich latach obserwujemy spore zainteresowanie naszym krajem ze strony firm produkujących szeroko pojęty asortyment podzespołów dla tego sektora. I chociaż eksport części i akcesoriów samochodowych to działka, której nie musimy się wstydzić, większość produkcji generują podmioty zagraniczne. Według danych GUS, tylko w ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku, eksport części i akcesoriów samochodowych osiągnął wartość ponad 5,6 mld zł, co przy 8,4 mld zł za cały 2003 i 5,7 mld zł za 2002 rok daje pojęcie o dynamice rynku.

– Główną przyczyną znaczącego wzrostu eksportu podzespołów dla przemysłu motoryzacyjnego są duże inwestycje zagraniczne, które międzynarodowe koncerny zlokalizowały w Polsce, wykorzystując sprzyjające warunki dla rozwoju przemysłu części do pojazdów – mówi Bohdan Wyżnikiewicz, wiceprezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową. Tendencje te w najbliższych latach powinny się pogłębić, co zdają się potwierdzać wiadomości z ostatnich kilku miesięcy, kiedy lokalizacją zakładów w Polsce zainteresowało się kilka znaczących producentów.

Wiadomo chociażby, że osiemdziesięciu hektarów pod fabrykę wartą ponad 100 mln dolarów szuka koncern Aisin, japoński kooperant Toyoty. Firma chce rozpocząć produkcję skrzyń biegów do samochodów i interesowała się m.in. terenami byłego FSO w Wyszkowie.

Nad inwestycjami w Polsce zastanawiają się również inne firmy z japońskiej czołówki motoryzacyjnej. Jak podkreśla wiceprezes PAIiIZ Sebastian Mikosz, decyzje co do przyszłych lokalizacji mają zapaść w Kraju Kwitnącej Wiśni do końca tego roku. Agencja prowadzi obecnie negocjacje w sprawie możliwości rozpoczęcia produkcji w Polsce z 20 podmiotami sektora motoryzacyjnego. Decyzje o wybudowaniu fabryk podjęli w tym roku chociażby Sanden (fabryka urządzeń klimatyzacyjnych w Polkowicach) oraz Daicel (zakład wypełniaczy poduszek powietrznych w Żarowie). Sanden w budowę kompleksu produkcyjnego zainwestuje 60 mln euro. Zamierza wytwarzać rocznie blisko milion kompresorów do klimatyzatorów samochodowych. Tym samym Polkowice stają się małym zagłębiem motoryzacyjnym, bo oprócz japończyków z Sanden, produkcje prowadzą tu chociażby Volkswagen Motor Polska i Isuzu Motors Polkowice wraz ze swoimi kooperantami.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP