PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Motobiznes na zakręcie

Autor: wnp.pl (AG)
25-07-2012 00:00

W przyszłości Europa pozostanie laboratorium technologicznych innowacji w branży samochodowej, zagospodaruje nowe trendy i wypełni nisze. Masowa produkcja aut przeniesie się głównie do Azji.

Kryzys, rygory związane z koniecznością redukcji emisji szkodliwych substancji, rozpoczynająca się era e-mobilności i chińska motoryzacja wpychająca się na rynek Starego Kontynentu. To wszystko sprawia, że coraz głośniej mówi się o autentycznej roli europejskich firm w kształtowaniu sytuacji sektora automotive. Coraz częściej mówi się też, że Europa pozostaje ostoją technologicznych innowacji w branży samochodowej, ale produkcji aut już nie.
Dziwna motoryzacja

Na europejskim rynku motoryzacyjnym jest za ciasno. Andrzej Korpak, dyrektor General Motors Manufacturing Poland (GMMP, Opel Gliwice), wskazuje, że nieunikniona wydaje się konsolidacja branży, dzięki której firmom łatwiej będzie się opierać trudnościom związanym z wahaniami koniunkturalnymi. Sytuacja w europejskim przemyśle motoryzacyjnym jest, jak to ujmuje Korpak, dziwna. – Europa chce być, i jest, liderem, a zarazem ofiarą takiego stanu rzeczy. Na Starym Kontynencie samochody produkuje 10 wielkich koncernów.

Problem w tym, że nagle wszyscy chcą wytwarzać wszystko. Jak zauważył szef GMMP, segment tak nieprawdopodobnie się rozszerzył, że ciężko się w tym połapać. Każdy wytwarza wiele różnych typów aut od mini do luksusowych. Jest też tendencja, aby proponować klientowi gamę samochodów „na całe życie”. Co ważne, Europa pozostaje przy tym ostoją światowej innowacyjności.

Samochody w Europie muszą być nowoczesne (choć 87 proc. tzw. bajerów nie jest zwykle wykorzystywanych podczas normalnego użytkowania), bo tego oczekuje klient.

– Cenowo rynek jest zaciśnięty, a kryzys drenuje kieszenie – ocenia Korpak. – Nie ma szans, aby tak dużo firm samochodowych przetrwało na rynku. Wiele podmiotów automotive odczuwa potrzebę konsolidacji. Na przykład Opel ma współpracować z PSA. Pięć skonsolidowanych koncernów to chyba wszystko, na co Europę będzie niebawem stać.

Zresztą słowa szefa gliwickiego Opla zdają się potwierdzać również inne informacje, np. o silnikowej współpracy BMW i Toyoty, wspólnej produkcji niektórych modeli Fiata i Mazdy, Fiata i Suzuki, Toyoty i Subaru i jeszcze paru innych podmiotów branży moto.

Trudno przy tym nie zauważyć tendencji do wyprowadzania produkcji np. do krajów azjatyckich, co jest podyktowane zarówno wzrastającym tam popytem i chłonnością rynku, jak i o wiele niższymi kosztami produkcji.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP