Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Może być lepiej

Autor: Piotr Stefaniak
05-11-2015 14:57
Może być lepiej

foto: materiały prasowe,

- Dla realizacji inwestycji kolejowych niezwykle istotną sprawą jest zapewnienie przewidywalności i ciągłości procesów. Potrzebne są zmiany w logistyce dostaw - mówi Jarosław Pawluk, prezes zarządu Track Tec w rozmowie z Piotrem Stefaniakiem.

- PKP PLK kończy w pośpiechu zadania inwestycyjne, współfinansowane ze środków unijnych z perspektywy 2007-13. Jakie są wnioski z tego procesu?
- Mobilizacja absorpcji tych środków widoczna jest dopiero od około trzech lat. Dlatego zarządca infrastruktury musi w nowej perspektywie finansowej usprawnić organizację przetargów.

Najważniejszą rzeczą, z punktu widzenia wykonawców i dostawców materiałów, jest przewidywalność i ciągłość procesów inwestycyjnych. Amplitudy popytu, szczególnie gdy są głębokie, mogą być szkodliwe pod względem biznesowym oraz społecznym.

- To znaczy?

- Nierytmiczność zleceń zwiększa koszty, bowiem zakłady produkcyjne są przystosowane do produkcji w ruchu ciągłym. Istotne modyfikacje natężenia zamówień wymuszają albo okresowe zwalnianie pracowników, albo gwałtowne ich poszukiwanie. Gdy nagle pojawia się więcej zamówień, następuje też spiętrzenie robót.

- Ale to dość powszechne zjawisko na wolnym rynku.

- W określonych sytuacjach może ono występować i jest to zrozumiałe. Jednak środki z UE są przyznane, znany jest zakres inwestycji, więc procesy przetargowe można zaprojektować w miarę dokładnie z odpowiednim wyprzedzeniem. Tak trzeba zrobić w tej perspektywie finansowej. Nie widzę żadnej istotnej przyczyny, by znów miało dojść do spiętrzenia inwestycji w drugiej fazie.

- Zarząd PKP PLK przedstawił program "Wielkiej Ofensywy Inwestycji Kolejowych" (WOIK). Czy propozycje tam zawarte wystarczą, aby usprawnić proces?

- Bardzo pozytywnie odbieram ten program, zapowiadający poprawę relacji z wykonawcami i dostawcami mate riałów budowlanych oraz szereg rozwiązań, m.in. wypłacanie zaliczek. Jest to o tyle istotne, że np. nasze podkłady strunobetonowe dość długo czekają od momentu wyprodukowania do ich wbudowania w linie kolejowe, co kosztuje.

- A co w WOIK budzi pana obiekcje?

- Nie mogę zaakceptować dotychczasowego trybu odpowiedzialności producentów za jakość ich wyrobów, szczególnie rozjazdów kolejowych. Chcemy odpowiadać za nasz produkt w pełnym cyklu: od wyprodukowania do zabudowy w torach, a nawet serwisować go w okresie eksploatacji. To daje pewność, że rozjazdy, a także inne elementy infrastruktury kolejowej będą użytkowane - zgodnie ze standardami - przez nawet kilkadziesiąt lat, spełniając normy bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Nie chodzi przecież tylko o to, aby w pełni wykorzystać środki unijne, ale o to także, aby uzyskać optymalny efekt.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 086 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP