PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Na jaki pułap może wznieść się polski przemysł lotniczy?

Autor: Piotr Stefaniak
12-11-2013 13:21 |  aktualizacja: 12-11-2013 13:24
Na jaki pułap może wznieść się polski przemysł lotniczy?
<b>Mieczysław Majewski<br />
prezes zarządu PZL-Świdnik </b><br /><br />

- Na Zachodnie to konsorcja przemysłowe są liderami projektów. To one decydują o kierunkach prowadzonych prac badawczorozwojowych, bowiem poniesione nakłady muszą im się zwrócić podczas wdrażania projektów. <br /><br />

Niestety, w Polsce liderami są często naukowcy otrzymujący całkowity zwrot kosztów badań, które później nie są implementowane. Nasze projekty realizowane są często w ramach 50 proc. dofinansowania. Drugą część pokrywamy z własnych środków, dlatego też dbamy o to, aby nasze inwestycje zwróciły się w przyszłości.
<b>Krzysztof Krystowski<br />
prezes Polskiego Holdingu Obronnego </b><br /><br />

- W przyszłym roku PHO ma zamiar przedstawić własny samolot bezzałogowy, niebazujący na żadnej licencji. W tym celu buduje szerokie konsorcjum, w którym wiodącą rolę będzie miała nasza dywizja elektroniczna. Główne kompetencje przy tworzeniu samolotów bezzałogowych są związane z elektroniką, optoelektroniką, radarami, łącznością i sterowaniem. Mieliśmy już duże doświadczenie w tworzeniu lądowych pojazdów bezzałogowych przez OBRUM w Gliwicach, nieprzypadkowo więc to OBRUM przyłączył się do Śląskiego Klastra Lotniczego.

W globalnej gospodarce przemysł lotniczy w Polsce wydaje się być skazany na produkcję i usługi dla armii lub na kooperację ze światowymi koncernami. Czy jest trzecia droga?

Po dziesięciu latach przymiarek i dwóch cięciach polska armia chce kupić 70 nowoczesnych śmigłowców. To broń o wielkiej sile bojowej, jak wynika m.in. z doświadczeń naszych misji pokojowych, użyteczna na współczesnym polu walki przede wszystkim w starciu z siłami pancernymi. Jeden z warunków kontraktu zakłada, że podzespoły i urządzenia śmigłowców będą produkowane u nas.

- Na rynek mogą trafić w latach 2015-22 zamówienia wartości 40 proc. od kwoty kontraktu, liczonego na 7-8 mld złotych - mówi jeden z ekspertów. - Sama "polonizacja" śmigłowca wzmocni wiarygodność branży i może owocować dalszą współpracą produkcyjną i eksportową.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


47 931 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP