PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Na nowe tory

Autor: Piotr Stefaniak
05-11-2015 14:55
Na nowe tory

foto: shutterstock

Zarząd PKP PLK ogłosił we wrześniu Wielką Ofensywę Inwestycji Kolejowych (WOIK). Przy modernizacji torów - zamiast zrywów i heroizmu - ma być normalnie, czyli strategicznie, systematycznie i profesjonalnie.

Czas na polskiej kolei niektórzy dzielą na lata do 2012 roku i po nim. To wtedy nastąpiła fala zmian personalnych w Grupie PKP; wtedy też ruszyły inwestycje o dużej skali, których brakowało przez niemal 20 wcześniejszych lat.
Ów "historyczny" marazm spowodował degradację linii kolejowych i dworców, a także straty mentalne i organizacyjne. Zniknęły niemal firmy projektowe, skurczył się potencjał budownictwa kolejowego. Zarządca infrastruktury zapomniał, jak sprawnie planować inwestycje i jak je organizować. Wraz z potężną falą unijnych środków na inwestycje pojawiło się zagrożenie, że nie zostaną one spożytkowane.

Najpierw zaplanuj

W latach 2007-11 PLK wykorzystała 2,44 mld zł (krajowe pieniądze publiczne i środki z przyznanej pomocy unijnej), a w okresie 2012-14 - już 19 mld zł. W tym roku "przerób" ma sięgać 11 mld zł.

I choć poprzedni prezesi spółek PLK tłumaczyli, że pięcioletnie buksowanie to wina Komisji Europejskiej, która 2,5 roku zwlekała z wieloma decyzjami, opóźnienia są ekstremalne. Walka o każde euro z perspektywy 2007-13 trwać będzie do tegorocznego Sylwestra. Z niewiadomym do końca wynikiem...

Jak się wydaje, wnioski z opisywanej zapaści wyciągnięto. Nierytmiczność zleceń i okresowe spiętrzenia robót są wrogiem dobrej roboty. Nietrudno wówczas o błędy i pomyłki, rosną napięcia i naciski.

- Dużo się mówi o wysokości środków do spożytkowania w ciągu kolejnych siedmiu lat - zauważa Tomasz Szuba, prezes zarządu Tines Capital Group. - Tymczasem ważniejsze jest zaplanowanie inwestycji, prawdopodobnie ostatnich w tak dużej skali dzięki pomocy unijnej.

Na rynku budownictwa kolejowego widać było mniejszą skalę napięć między zleceniodawcą a wykonawcami niż w budownictwie drogowym, ale spięcia te były podobnej natury. Z "rozgrzebanych" torów i dworców zeszło kilku wykonawców, niektórych odwołał inwestor. Roszczenia budowlańców do połowy tego roku przekraczały miliard złotych.

Przykłady? Spór ze spółką Astaldi, która na dwa tygodnie przed planowanym ukończeniem robót oświadczyła, że nie odda 1 września kolejowego połączenia Kraków Główny-Port Lotniczy (wartość kontraktu - blisko 200 mln zł). A jeszcze pod koniec lipca takiej decyzji nie sygnalizowała...

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 217 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP