PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Na stacjach paliw taniej nie będzie

Autor: Dariusz Malinowski
13-07-2007 00:00
Na stacjach paliw taniej nie będzie
- Gdyby rząd obniżył akcyzę, benzyna mogłaby być sporo tańsza, ale nie dotyczy to diesla - uważa Urszula Cieślak z biura Reflex Struktura cen wybranych paliw w V 2007 r. (w proc.)

Polska należy do najszybciej rozwijających się gospodarczo krajów Europy, a to oznacza wzrost zużycia paliw. Czy rosnący popyt spowoduje nieuchronny wzrost cen paliw? Gdyby nie polityka fiskalna państwa, paliwa, a zwłaszcza benzyna, powinny być znacznie tańsze.

Co roku Polacy kupują setki milionów litrów paliw, potężnie zasilając kasę państwa. W cenie litra benzyny 95-oktanowej aż 48 proc. to różnego rodzaju podatki. Warto podkreślić, że udział obciążeń fiskalnych przed styczniową obniżką stawki podatku akcyzowego wynosił 55 proc.! Niewiele lepiej ma się sytuacja z olejem napędowym. Tu w cenie litra paliwa 43 proc. pobiera fiskus.
Jednak na obniżkę stawek podatków nie ma co liczyć. Minister finansów prof. Zyta Gilowska wielokrotnie dawała sygnały, że opodatkowanie paliw to jedno z głównych źródeł przychodów budżetu. Spadek dochodów z tego tytułu oznaczałby więc konieczność załatania powstałej w ten sposób dziury dochodami z innych źródeł.

Jak ustalane są ceny paliw?

Warunki na krajowym rynku dyktują dwaj najwięksi producenci: PKN Orlen oraz Grupa Lotos. Łącznie zaspokajają oni ponad 80 proc. potrzeb rynku hurtowego. Reszta to import niezależnych firm, transakcje wymienne i stosunkowo niewielki w skali kraju import prywatny (najczęściej w bakach samochodów). Przy czym regułą jest, że mniejsi dystrybutorzy dostosowują się do tego, co robią dwaj potentaci.

A zarówno Orlen, jak i Lotos w ustalaniu cen paliw opierają się głównie na danych z giełdy ARA. Pod tym skrótem kryją się trzy główne na starym kontynencie centra handlu gotowymi paliwami - Amsterdam, Rotterdam i Antwerpia.

- Od tego, co dzieje się na ARA, zależy po ile w hurcie sprzedajemy paliwa. Prawie każdy skok i spadek na tamtejszym rynku znajduje odbicie w naszych cenach - przyznaje Dawid Piekarz, rzecznik największej polskiej firmy paliwowej.

Warto także podkreślić, że możliwości manewru polskich koncernów paliwowych są stosunkowo niewielkie. Zarówno znaczna obniżka cen benzyn czy diesla, jak i ich podwyżka odbiłaby się bowiem znacząco na rynku lub samych koncernach.

Gdyby ceny były znacząco niższe - specjaliści mówią o 20 proc. - od obowiązujących w Niemczech czy Czechach, nasz rynek zostałby wydrenowany z gotowych paliw. Stacje benzynowe miałyby kłopot z nabyciem benzyny i oleju napędowego. Powtórzyłaby się więc sytuacja z ubiegłej jesieni, kiedy koncerny zmuszone były tworzyć dodatkowe rezerwy, co spowodowało braki na rynku.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 374 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP