PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Na torach - nie tylko PKP

Autor: Dariusz Ciepiela
26-09-2005 00:00

Duże przedsiębiorstwa korzystające z transportu kolejowego różnie do niego podchodzą – niektóre chcą zachować nad nim maksymalną kontrolę, inne chcą go zlecić wyspecjalizowanym firmom.

Najczęściej polscy przewoźnicy towarowi wożą węgiel kamienny. Przewozy węgla są ratunkiem dla polskich przewoźników; gdyby nie węgiel, polski rynek kolejowy byłby znacząco mniejszy.
Doskonale widać to na przykładzie spółki PKP Cargo, której udział w krajowych przewozach towarowych wynosi aż 86 proc. W roku 2004 PKP Cargo przewiózł ok. 156,2 mln ton ładunków, z czego ponad 40 proc. stanowił węgiel kamienny. Węgiel stanowi również znaczną pozycję w usługach mniejszych przewoźników.

Producenci węgla kamiennego prowadzą zróżnicowaną politykę transportową. Samodzielna kopalnia Bogdanka zawarła na początku br. roczny kontrakt z PKP Cargo na przewóz ok. 4,5 mln ton węgla (ubiegłoroczne wydobycie Bogdanki to 5,4 mln ton). Węgiel z Bogdanki trafia przede wszystkim do dużych odbiorców na wschodzie Polski: elektrowni Kozienice, Połaniec, Ostrołęka, do cementowni Chełm i Ożarów oraz do Zakładów Azotowych Puławy.

Inaczej do polityki transportowej podszedł Katowicki Holding Węglowy.

– Na rynku krajowym w większości przypadków o wyborze przewoźnika węgla decyduje odbiorca i to on ustala z nim warunki kontraktu – wyjaśnia Leon Kurczabiński z Katowickiego Holdingu Węglowego. – Zależnie od kontraktu, my wybieramy przewoźnika w dostawach węgla do Czech, Austrii i Niemiec.

Roczny eksport z kopalń KHW wynosi ok. 3 mln ton. Część węgla przeznaczonego na eksport przewozi Węglokoks, który uzyskuje w PKP Cargo spore upusty, część eksportu Holding prowadzi samodzielnie. KHW korzysta z usług kilku przewoźników kolejowych, poza PKP Cargo są to m.in. CTL Maczki Bór, PCC i PTKiGK Zabrze.

– Decydującym czynnikiem o wyborze przewoźnika jest cena usługi, oczywiście ważnym elementem jest również bezpieczeństwo dostaw – dodaje Kurczabiński. – Zdarza się, że niektórzy krajowi odbiorcy mają problemy, ponieważ część węgla ginie po drodze. Dotyczy to głównie węgla opałowego, ale również są przypadki kradzieży węgla dostarczanego do elektrowni czy ciepłowni. Przewozy węgla są ubezpieczane, nie mieliśmy do tej pory negatywnych przypadków w eksporcie.

W kopalniach wchodzących w skład KHW część bocznic kolejowych należy do kopalń, a część do PKP. Różnie to wygląda w różnych kopalniach, jednak, jak przekonuje Kurczabiński, nie ma w związku z tym poważniejszych komplikacji. Odczuwalnym przez Holding problemem jest natomiast coraz większy brak wagonów, przestarzały tabor, kradzieże węgla na kolei i nieterminowe podstawianie składów.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 899 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP