Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Na wznoszącej fali

Autor: Piotr Stefaniak
27-05-2014 12:26 |  aktualizacja: 15-06-2014 10:57
Na wznoszącej fali
Fot. PTWP
Rozwój przewozów towarów w kontenerach na swiecie (w mln TEU) Istniejąca powierzchnia magazynów do wynajęcia w Polsce (w mln mkw.)

W ciągu kilku lat podwoją się moce przeładunkowe polskich portów morskich. Czy za szerszym otwarciem tego okna na świat nadążą inwestycje w głębi kraju?

Na powstaniu terminala LNG w Świnoujściu nasza gospodarka zyska do 2025 r. ok. 8 mld zł. Koszt budowy (wraz z infrastrukturą) wyniesie ponad 4,5 mld zł. Taki - ewidentny i szybki, jak na sektor energetyczno-paliwowy - zwrot nakładów wylicza firma doradcza E&Y. Są jednak dwa warunki. Inwestycja zostanie ukończona w terminie, a rząd podejmie decyzję o roz-budowie mocy regazyfikacyjnych terminalu do 7,5 mld m sześc. gazu rocznie (z planowanej zdolności 5 mld).
Czas się otworzyć

Ta wyliczanka przypomina, jakie mogą być efekty rozwoju gospodarki morskiej, w tym usług przeładunkowo-logistycznych, w symbiozie z gospodarką całego kraju. Uzmysławia także, że nadal w wielu jej sferach to od polityki gospodarczej państwa zależy, czy sprawy pójdą w zakładanym kierunku.

W światowym handlu drogą morską transportuje się ok. 85 proc. towarów. Do Europy morzem przypływa lub tą drogą ją opuszcza 74 proc. dóbr. Piąta ich część przechodzi jedynie przez trzy porty: Rotterdam, Hamburg i Antwerpię. Taki brak równowagi, jak stwierdziła w zeszłym roku Komisja Europejska, powoduje zatory komunikacyjne i jest źródłem dodatkowych kosztów dla wysyłających - przewoźników i konsumentów.

W Europie trzeba usprawnić operacje w 319 kluczowych portach morskich (łącznie jest ich ok. 1200), a także ich połączenia transportowe z lądem. Proponowane przez KE zmiany prawne pomogą operatorom portów poprawić jakość usług i zmodernizować urządzenia, jak również zwiększyć ich niezależność finansową. Według KE, zmiany te do 2030 r. mogą przynieść gospodarce europejskiej do 10 mld euro oszczędności.

Kluczowym portom nadano już priorytetowe znaczenie w innej polityce unijnej - transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Określono, że 83 porty należą do sieci bazowej, czyli do 2030 r. będą się rozwijać szybciej. Środki UE z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) będą odtąd przeznaczane głównie na finansowanie projektów nakreślonych w planach priorytetowego finansowania korytarzy TEN-T oraz na połączenia portów z siecią kolejową, śródlądowymi drogami wodnymi i transportem drogowym. Na tej liście znalazły się cztery główne porty polskie.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 648 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP