Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Na zysk trzeba poczekać

Autor: Jerzy Dudała
11-01-2001 00:00

Rozmowa z Tomaszem Niemczyńskim,
prezesem zarządu firmy
Stalexport Autostrada Małopolska SA

- Czy autostrada płatna to obecnie w Polsce opłacalny interes?
- Autostrady płatne są opłacalnym interesem, niemniej zwracają się dopiero po upływie kilkunastu lat. Na zysk trzeba więc poczekać. Nie są to inwestycje, które mogą być rentowne w krótkim czasie. A opłacalność jest tym większa, im większej liczby kilometrów autostrad płatnych jest się operatorem.
- Czy sprawdziły się w przypadku pańskiej firmy oczekiwania co do wyliczonego ruchu na autostradzie, a tym samym - co do wpływów z opłat pobieranych za przejazd?
- Generalnie są one większe, niż te wynikające z przewidywań doradców finansowych. Teraz najważniejsze jest uzyskanie finansowania długoterminowego, jako warunku realizacji następnych faz przedsięwzięcia. Mam na myśli inwestycje związane z ochroną środowiska i remontem mostów i wiaduktów. Stalexport do tej pory sfinansował przedsięwzięcie z własnych środków z pomocą niewielkich kredytów pomostowych.
Jeżeli już będzie finansowanie, to będziemy podnosić standard obiektów mostowych. Obecnie przeprowadzana jest ekspertyza techniczna tych obiektów. Będą instalowane ekrany akustyczne. Ma także powstać budynek policji, przejazdy awaryjne. Wszystkie te prace zamierzamy zrealizować do końca 2003 roku. Szacujemy, że wydatki związane z ich wykonaniem wyniosą od 126 do 220 mln zł. Następna faza inwestycji obejmować będzie m. in. odprowadzanie ścieków z autostrady oraz ochronę wód.
- Czy obecnie autostrada jest bezpieczna dla użytkowników?
- Myślę, że tak, statystyki to pokazują. Nie było od jej uruchomienia wypadku, w którym ktoś straciłby życie. Czasem zdarzają się kolizje. Kierowcy przez całą dobę są pod opieką. Co dwa kilometry są telefony SOS, jeździ też wiele patroli autostradowych.
- Czy są plany, by zacząć budowę kolejnych odcinków autostrad? A jeśli tak, to gdzie?
- Koncesjonariuszem jest Stalexport, a my jesteśmy spółką zarządzającą tym projektem w jego imieniu. Stalexport stara się teraz o koncesję na odcinek autostrady A-4 z Katowic do Wrocławia. Konkretnie przetarg dotyczy odcinka od Nogawczyc do Wrocławia. Stalexport złożył ofertę i teraz pozostaje tylko czekać na rozstrzygnięcie przetargu.
- Czy opłata za przejazd z Mysłowic do Krakowa wynosząca osiem złotych dla samochodu osobowego za przejazd pełnego odcinka lub cztery złote w przypadku przejechania jego części oraz odpowiednio 20 i 10 złotych dla samochodu ciężarowego - to dużo, czy mało?

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 648 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP