PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Nadal nie ma konkurencji

Autor: Marcelina Gołębiewska
11-01-2001 00:00

Likwidacja ceł na paliwa - przynajmniej na razie - nie skutkuje wzrostem konkurencji i w efekcie, obniżeniem cen paliw. Polska Izba Paliw Płynnych przekonuje, że jest odwrotnie: jak dotychczas, konkurencyjność słabnie...

Nafta Polska SA podaje, że w I półroczu 1999 r. w Polsce sprzedano 2.604.000,5 t benzyn silnikowych. W I półroczu 2000 - 2.455.000,5 t. Polacy, w tych samych okresach 1999 i 2000 r., kupili 2.737.000,7 i 2.370.000,9 t oleju napędowego. W interpretacji PIPP, na podstawie danych Nafty Polskiej, można stwierdzić aż 10- procentowy spadek sprzedaży paliw w Polsce na przełomie lat 1999 i 2000. 7 grudnia PIPP zaprezentowała stanowisko Izby, nt. kryzysu na naszym rynku paliw. Symptomy, zdaniem PIPP, kryzysowej sytuacji to wzrost cen paliw i spadek popytu. Powód - jedenastoletni już (od 1989 r.), stały, wzrost stawek akcyzy. - Dla zażegnania kryzysu rynku paliw, można było obniżyć akcyzy, przeciwdziałać monopolowi PKN ORLEN lub zlikwidować cła. Jako najmniej bolesne, rząd wybrał to ostatnie rozwiązanie - mówi Andrzej Szczęśniak, prezes PIPP. Jednak na efekt zniesienia ceł importowych trzeba poczekać kilka miesięcy, a nawet rok.

Import maleje
Przyspieszenie decyzji o likwidacji oraz zawieszeniu ceł na paliwa spowodowały, jak podaje Ministerstwo Gospodarki, wysokie ceny, a także zamiar złagodzenia proinflacyjnego efektu ich wzrostu. Ostatecznie, cła na paliwa z krajów UE, CEFT-y i EFT-y, obniżono do zera. Cła na paliwo z WNP zostały, czasowo, zawieszone. Po likwidacji ceł oczekiwano wzrostu importu paliw, z różnych kierunków, "być może tańszych", ale na pewno wysokiej jakości: jak podaje resort, likwidacja ceł obejmuje paliwa dobre jakościowo. Import miał skłonić producentów krajowych do weryfikacji cen. Nam - konsumentom powinien zapewnić tańsze paliwa. Biuro Rzecznika Prasowego Ministerstwa Gospodarki podaje, że wpływ zniesienia i zawieszenia stawek celnych na sektor paliw, wykaże informacja GUC. Teraz Ministerstwo nie odbiera od służb celnych sygnałów o wzroście importu lub zmianach kierunków dostaw. Tymczasem tylko znaczny wzrost importu zmusi polski sektor paliw do przestrzegania zasad konkurencji. To przekonanie podziela PIPP. Zarazem jednak Izba przekonuje, że import maleje. Według Nafty Polskiej, import benzyny w I półroczu 2000 w porównaniu z I półroczem 1999, spadł o 41%. W tym samym okresie sprowadziliśmy o 22% mniej oleju napędowego. Łącznie, oszacowała PIPP, import paliw w I półroczu 2000 r. skurczył się aż o 36%! Pomimo takich wskaźników, PIPP nie neguje znaczenia likwidacji cła. Przeciwnie, Izba przyznaje, że likwidacja ceł - potencjalnie - jest uderzeniem w monopol PKN ORLEN. Niestety nie można oczekiwać, że import wzrośnie od razu. Dlatego m.in., że dla rynku paliw w Polsce jest najważniejszy, uważa Izba, import z WNP.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


34 493 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP