Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Naftobazy: inwestycje nie mogą czekać

Autor: Marcelina Gołębiewska
09-06-2006 00:00
Naftobazy: inwestycje nie mogą czekać

Prace nad utworzeniem Niezależnego Operatora Logistycznego (NOL) trwają od dawna i nadszedł moment ich sfinalizowania na szczeblu Ministerstw Gospodarki i Skarbu - rozmowa z Arkadiuszem Siwko, prezesem spółki Naftobazy.

Panie prezesie, zdaje się, że w Ministerstwie Gospodarki zapadła już ostateczna decyzja o włączeniu Naftobaz do nowego podmiotu logistyki paliwowej – NOL. Co na to Naftobazy?
– Prace nad utworzeniem Niezależnego Operatora Logistycznego (NOL) trwają od dawna i rzeczywiście nadszedł moment ich sfinalizowania na szczeblu Ministerstw Gospodarki i Skarbu. Prace nad NOL-em są zaawansowane, ale precyzyjnego planu zbudowania tego podmiotu nadal nie ma. Nie mogę więc szczegółowo go omówić. Ale mogę zaznaczyć, iż jesteśmy gotowi podjąć się każdego zadania, jakie wyznaczą nam ministerstwa.

Nawet jeśli Naftobazy mają zniknąć?

– Naftobazy rozumiane jako element systemu logistycznego zawsze będą istniały, może tylko pod innym szyldem. Podmiot logistyczny, określany dzisiaj jako NOL, jest natomiast potrzebny, żeby skrócić drogę od rafinerii do stacji benzynowych. Konieczna jest też rozbudowa systemu logistycznego w Polsce, czyli baz i rurociągów produktowych. Wzmocniona logistyka jest warunkiem powstania w Polsce dużej grupy paliwowej. Potencjał Orlenu powinien zostać zwiększony przez wzrost przerobu i składowania gotowych paliw.

Uważa Pan, że rozbudowa logistyki paliw sprawi, iż Orlen zacznie przerabiać więcej ropy?

– Logistyka jest niezbędna dla ekspansji rafinerii,a w Polsce od lat nie ma nowych rurociągów produktowych. Jeżeli nie powstanie NOL, Naftobazy samodzielnie podejmą się ich budowy.

Naftobazy już wcześniej przymierzały się do udziału w budowie rurociągów produktowych, ale zawsze pojawiał się ten sam argument: najpierw muszą się znaleźć chętni do tłoczenia paliw. Dlatego – jak wynika z wielu wypowiedzi – dotąd nie rozbudowano systemu rur.

– Nam będzie się opłacało je rozbudowywać. Rozbudową rurociągów produktowych są zresztą zainteresowani dostawcy paliw – również ci, którzy dopiero chcą wejść do Polski.

To akurat kłóci się z interesem Orlenu, którego udziałowcem jest państwo.

– Orlen jest naszym istotnym klientem, co nie oznacza, że nie mamy działać rynkowo.

Tymczasem może się okazać, że wkrótce Naftobazy (albo NOL) wchłoną rurociągi produktowe PERN, których eksploatacja według Ministerstwa Gospodarki nie przynosi PERN-owi rezultatów, jakich można oczekiwać. Czy Naftobazom opłaci się ich eksploatacja?

– Tak, nam ich eksploatowanie będzie się opłacało.

Póki co czekacie na decyzje ministerstw?

– Nie. Szykujemy program rozwoju logistyki paliw, który przedstawimy w drugiej połowie roku. Program będzie dotyczył również takiej sytuacji, w której Naftobazy będą samodzielnie budować rurociągi produktowe. Niezależnie od tego, czy Niezależny Operator Logistyczny powstanie czy też nie, program inwestycyjny autorstwa Naftobaz ruszy od 2007 roku.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 964 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP