PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nasza brama do Afryki

Autor: Adam Sofuł
22-05-2013 13:32 |  aktualizacja: 08-06-2013 10:25
Nasza brama do Afryki

- W Afryce absolutnie konieczne jest wsparcie polityczne. Ponadto, ważne, by znaleźć odpowiedniego partnera - radzi Beata Stelmach, wiceminister spraw zagranicznych.

- Czy Nigeria stanie się dla polskich firm bramą do Afryki?
- To dobry punkt startu. Nigeria jest jednym z najszybciej rozwijających się krajów Afryki, ma 170 mln mieszkańców i duży rynek. Ale w Afryce jest wiele innych krajów, które mogą zostać naszymi partnerami biznesowymi. I każdy z nich może się stać bramą do Afryki.

Mówiąc nieco kolokwialnie - trzeba wsunąć nogę w drzwi, a gdy się to uda, łatwiej będzie wchodzić na rynki kolejnych krajów.

- Spoglądamy na Afrykę, bo wielu naszych europejskich partnerów ma kłopoty?

- Po części zapewne tak. Szukamy dalszych rynków, bo te bliższe stały się mniej atrakcyjne. Ale spójrzmy na to też z drugiej strony - polskie firmy są już na tyle silne, że mogą o nich realnie myśleć.

Bez fałszywej skromności: mają bardzo innowacyjne rozwiązania i dobrej jakości, nowoczesne produkty. A także wciąż relatywnie niskie koszty wytwarzania. To jest nasz pierwszy atut. Kolejny: nie jesteśmy kojarzeni z imperiami kolonialnymi.

Możemy więc być postrzegani jako partnerzy, a nie jako zagrożenie. Nie przychodzimy w roli pouczającego, lecz mówimy: poczyniliśmy wielki postęp i dzisiaj jesteśmy gotowi dzielić się naszym dorobkiem.

- Przy czym Polska nie jest na tyle duża i silna, by mogła zdominować afrykańskie gospodarki...

- Niegdysiejsze kolonialne mocarstwa znakomicie poruszają się po tamtych rynkach.

Ale przeszłość czasem kładzie się cieniem na stosunkach gospodarczych.

Z drugiej strony mamy zalew kapitału z krajów azjatyckich, przede wszystkim z Chin. I dlatego rząd nigeryjski poszukuje sposobu na dywersyfikację, by zmniejszyć ryzyko uzależnienia się od jednego partnera. Stąd polskie partnerstwo może być z tego punktu widzenia atrakcyjne.

- Jest więc szansa na sukces?

- Jak najbardziej. Nie zapominajmy tylko, że to są dla nas trudne rynki. Obowiązują tam specyficzne uwarunkowania, działają inne niż w Europie mechanizmy.

W Afryce absolutnie konieczne jest wsparcie polityczne. Ponadto, ważne, by znaleźć odpowiedniego partnera. Na rynki afrykańskie nie wchodzi się bowiem samemu. Choćby inwestycja Jana Kulczyka w Nigerii - została przeprowadzona wspólnie z lokalnym biznesem. To kluczowy element powodzenia. Miejscowa administracja często wprost wymaga udziału lokalnego partnera, by współpraca gospodarcza odbywała się na zasadach partnerskich.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 374 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP