PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nie boom, lecz rozwój

Autor: Tomasz Elżbieciak
28-11-2015 08:40
Nie boom, lecz rozwój

foto: Piotr Waniorek / Żelazna Studio

Rządowe wydatki na inwestycje drogowe i kolejowe mają w najbliższych latach wynieść ok. 174 mld zł. Czy kolejny infrastrukturalny boom przełoży się na wzrost krajowego budownictwa?

Wspomnienia negatywnych wydarzeń na rynku budowalnym są coraz bardziej odległe (kulminacja nastąpiła w 2012 r.), lecz ich skutki pozostają widoczne do dzisiaj. Liczone w latach opóźnienia niektórych inwestycji, a także upadłości lub ogromne problemy wielu znaczących firm, wciąż mają wpływ na teraźniejszość i stan polskiej branży budowlanej.
Najwięksi publiczni inwestorzy, czyli GDDKiA oraz PKP PLK, zapewniają jednak, że wyciągnęli wnioski z trudności napotkanych w trakcie realizacji zadań z poprzedniego budżetu UE.

Niech znikną luki

W ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23 na inwestycje ma zostać wydanych 107 mld zł. Dzięki tym środkom powinno powstać ok. 3,9 tys. km nowych dróg szybkiego ruchu, a także 57 obwodnic. W efekcie mają zniknąć luki w podstawowej sieci drogowej.

Andrzej Maciejewski, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, podkreśla, że GDDKiA ma w pamięci wydarzenia z ubiegłych lat, gdy często dochodziło do sporów pomiędzy zamawiającym a wykonawcami.

Z tego powodu w nowych kontraktach wprowadzono zmiany, które mają poprawić relacje pomiędzy stronami, a także postawiono w większości na realizację inwestycji w formule "projektuj i buduj". Ta ma pozwolić na lepsze wykorzystanie potencjału wykonawców, a także na wdrożenie nowych technologii oraz innowacji.

Duże wyzwania stoją także przed kolejarzami. PKP PLK chcą wydać na modernizację szlaków kolejowych ponad 67 mld zł do 2023 r. Andrzej Filip Wojciechowski, prezes spółki, przekonuje, że PKP PLK zmieniła podejście do procesu inwestycyjnego. Spółka ma już być profesjonalnie zarządzana i przygotowania do wykorzystania planowanych funduszy.

Zarządca kolejowej infrastruktury liczy także na lepszą, bardziej elastyczną współpracę ze spółkami budowlanymi. Ponadto PKP PLK chcą zadbać o płynność finansową wykonawców, czemu mają służyć m.in. zaliczki oraz częstsze płatności.

Wiedza z błędów

Radosław Stępień, wiceprezes Banku Gospodarstwa Krajowego, ocenia, że do wielkich projektów infrastrukturalnych nie można było się przygotować inaczej niż poprzez ich realizację w poprzedniej perspektywie unijnego budżetu.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP