PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nie dla nas huby?

Autor: Piotr Stefaniak
16-01-2011 00:00
Nie dla nas huby?
<b>Prof. Halina Brdulak<br>
Szkoła Główna Handlowa</b><br><br>

Najpierw morze Aby powstał w Polsce morski, kolejowy, samochodowy lub lotniczy hub logistyczny, nie wystarczą inwestycje głównego właściciela nieruchomości. W proces ten muszą się włączyć różne firmy z łańcucha logistycznego, handlowe, producenci. <br><br>

Ale obok prywatnych inwestorów, powinni tam być obecni inwestorzy publiczni. <br><br>

Najszybciej może powstać w Polsce hub morski, o ile spełnione zostaną określone warunki lokalne, jak i zewnętrzne, szczególnie w postaci unowocześnienia infrastruktury drogowej i kolejowej. Te drugie inwestycje są realizowane, ale tylko do portów Trójmiasta i w perspektywie 2-3 lat powinny się przyczynić do większej masy przeładowywanych tam towarów.
<b>Joanna Sinkiewicz<br>
Cushman&Wakefield</b><br><br>

W dobrym sąsiedztwie Wystarczy spojrzeć na magazynową mapę Polski, by wskazać czynniki ważne przy podejmowaniu decyzji o wyborze lokalizacji obiektu przemysłowologistycznego. <br><br>

Do najistotniejszych należą: bliskość największych arterii komunikacyjnych oraz dobre połączenia z innymi częściami kraju i regionu środkowej Europy, bliskość i wielkość rynku zbytu (sąsiedztwo centralnych miast poszczególnych regionów), poziom uprzemysłowienia regionu i perspektywy jego rozwoju. <br><br>

Przy wyborze lokalizacji często uwzględnia się również bliskość portów lotniczych i morskich, dostęp do komunikacji miejskiej, dostępność infrastruktury kolejowej, a nawet sytuację na lokalnym rynku pracy.

Polska nie wykorzystuje atutów wynikających z położenia nie tylko z powodu marnej jakości dróg i torów. Decyduje o tym także brak węzłów koncentrujących transport i wykraczających swymi funkcjami poza zwykłe magazynowanie.

Część nowoczesnych magazynów, budowanych w okresie hossy od 2007 roku, przypomina dziś cichy, bezlistny, zimowy las - tak mały jest tam ruch samochodów i ładunków. Niektóre mają nawet 90 proc. wolnych powierzchni...
Można się łudzić, że to przejściowa sytuacja, odwracalny skutek kryzysu. Problem jest jednak bardziej złożony - dotychczas nie zrealizowano koncepcji multimodalności transportu, w kraju panuje "monokultura ciężarówki", brakuje koncepcji na tworzenie biznesu w otoczeniu centrów magazynowych.

Co po rewolucji?

Na początku lat 70. minionego stulecia powstały na Zachodzie pierwsze nowoczesne magazyny. Budowali je deweloperzy, traktując to jako odrębny biznes. Największy obecnie na świecie właściciel, administrator i deweloper, amerykańska grupa ProLogis, posiada lub zarządza 2,5 tysiącami magazynów o łącznej powierzchni 40 mln mkw. (w Polsce ma 2,1 mln mkw.) i o wartości 27 mld dolarów.

Nowoczesne magazyny miały na celu włączyć się w łańcuch logistyczny i doprowadzić do obniżenia kosztów dotarcia towarów do klientów, z korzyścią dla wszystkich uczestników.

Ich nowatorstwo polegało z jednej strony na standaryzacji technicznej, usprawniającej organizację pracy. Nowatorstwo takich magazynów polega też na tym, że na ich terenie świadczy się różne usługi dodane, typu: metkowania, przepakowywania, odprawy celne, także proste czynności produkcyjne. Proces zarządzania takimi składami usprawniły aplikacje informatyczne i automatyzacja. Z tych miejsc towar trafia do odbiorcy najdalej w ciągu 48 godzin, ale może też być ekspediowany w systemie just-in-time. Wraz z globalizacją gospodarki magazyny stawały się coraz bardziej nieodzowne. To z ich działalności (a nie z transportu) wiele firm logistycznych czerpie gros swoich dochodów.

Punktowa infrastruktura logistyczna (liniowa to sieć infrastruktury) składa się dziś z czterech rodzajów obiektów: portów, terminali przeładunkowych, centrów magazynowych i centrów logistycznych. Każdy jest ważny, bowiem obsługuje określony rodzaj transportu. Jednak najwięcej towarów przechodzi przez dwa ostatnie rodzaje magazynów.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 899 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP