PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Nie dla nas huby?

Autor: Piotr Stefaniak
16-01-2011 00:00
Nie dla nas huby?
<b>Prof. Halina Brdulak<br>
Szkoła Główna Handlowa</b><br><br>

Najpierw morze Aby powstał w Polsce morski, kolejowy, samochodowy lub lotniczy hub logistyczny, nie wystarczą inwestycje głównego właściciela nieruchomości. W proces ten muszą się włączyć różne firmy z łańcucha logistycznego, handlowe, producenci. <br><br>

Ale obok prywatnych inwestorów, powinni tam być obecni inwestorzy publiczni. <br><br>

Najszybciej może powstać w Polsce hub morski, o ile spełnione zostaną określone warunki lokalne, jak i zewnętrzne, szczególnie w postaci unowocześnienia infrastruktury drogowej i kolejowej. Te drugie inwestycje są realizowane, ale tylko do portów Trójmiasta i w perspektywie 2-3 lat powinny się przyczynić do większej masy przeładowywanych tam towarów.
<b>Joanna Sinkiewicz<br>
Cushman&Wakefield</b><br><br>

W dobrym sąsiedztwie Wystarczy spojrzeć na magazynową mapę Polski, by wskazać czynniki ważne przy podejmowaniu decyzji o wyborze lokalizacji obiektu przemysłowologistycznego. <br><br>

Do najistotniejszych należą: bliskość największych arterii komunikacyjnych oraz dobre połączenia z innymi częściami kraju i regionu środkowej Europy, bliskość i wielkość rynku zbytu (sąsiedztwo centralnych miast poszczególnych regionów), poziom uprzemysłowienia regionu i perspektywy jego rozwoju. <br><br>

Przy wyborze lokalizacji często uwzględnia się również bliskość portów lotniczych i morskich, dostęp do komunikacji miejskiej, dostępność infrastruktury kolejowej, a nawet sytuację na lokalnym rynku pracy.

Polska nie wykorzystuje atutów wynikających z położenia nie tylko z powodu marnej jakości dróg i torów. Decyduje o tym także brak węzłów koncentrujących transport i wykraczających swymi funkcjami poza zwykłe magazynowanie.

Część nowoczesnych magazynów, budowanych w okresie hossy od 2007 roku, przypomina dziś cichy, bezlistny, zimowy las - tak mały jest tam ruch samochodów i ładunków. Niektóre mają nawet 90 proc. wolnych powierzchni...

Można się łudzić, że to przejściowa sytuacja, odwracalny skutek kryzysu. Problem jest jednak bardziej złożony - dotychczas nie zrealizowano koncepcji multimodalności transportu, w kraju panuje "monokultura ciężarówki", brakuje koncepcji na tworzenie biznesu w otoczeniu centrów magazynowych.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 319 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 330 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP