Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nie potrafimy przekazać władzy

Autor: Renata Dudała
11-01-2001 00:00

Rozmowa z Krystyną Barabasz, dyrektorem personalnym firmy HUTMEN SA we Wrocławiu

- Jak pozyskać dobrego pracownika?
- Rekrutacja nie może być rekrutacją samą w sobie, traktowaną jako odrębny i nie powiązany ze strategią firmy element. Jeżeli nie ma strategii firmy trudno jest mówić o zarządzaniu personelem. Jest to raczej administrowanie. Jeśli znam cel firmy to wówczas wiem jakich pracowników i o jakich kompetencjach potrzebuje firma nie tylko dziś, ale i w 2004 roku. Kolejnym ważnym zagadnieniem jest motywacja. Przyzwyczailiśmy się do tego, że jedyną formą motywacji są pieniądze. To jest ważne, ale polityka personalna to przede wszystkim kształcenie i rozwój pracownika. To jest faktyczna motywacja.
- Większość firm oszczędza jednak na szkoleniach, traktując je jako zbędny wydatek.
- Takie firmy nie mają żadnej polityki personalnej. Szefowie wielu firm nadal uważają, że jeśli pracownik ma już wyższe wykształcenie to żadne dodatkowe studia podyplomowe nie są mu potrzebne. Jeśli mamy do czynienia z takim podejściem trudno mówić o rozwoju firmy. Wiadomo, że rosną koszty utrzymania i motywowanie pieniędzmi jest ważne. Wielu pracowników tak ocenia ten problem - co z tego, że będę mieć ukończony kurs, ewentualnie dostanę podziękowanie za dobrą pracę, skoro nie będę mieć pieniędzy. Dla mnie motywacją jest możliwość awansu, możliwość dodatkowego kształcenia i rozwoju. Jest to również odpowiedni styl zarządzania, kultura organizacyjna i znalezienie się pracownika w tej organizacji. Polityka personalna często jest utożsamiana z procesem technologicznym i produkcyjnym, ponieważ proces oznacza ciąg działań. Jeśli zatem wiem jakie są potrzeby firmy wtedy mogę szukać odpowiednich pracowników.
- Jak dokonać właściwego doboru pracowników?
-To bardzo trudne zadanie. Możemy podjąć się jego realizacji sami bądź zlecić jego wykonanie firmom zewnętrznym. Porządkowanie firmy należy jednak zacząć od opisów stanowisk. Musimy wiedzieć jaki jest cel każdego stanowiska, jakich oczekujemy uprawnień, zakresu odpowiedzialności i co najważniejsze - kompetencji od pracownika, którego zamierzamy zatrudnić. Firmy oczekują zarówno kompetencji technicznych, społecznych i biznesowych. Sądzę, że nie do końca wiemy czym są kompetencje. Często mówimy, że jest to wiedza. To jednak zbyt mało. Mówiąc o umiejętnościach technicznych kojarzymy je najczęściej z technologią. Nieprawda! Umiejętnością techniczną dla menedżera produkcji jest wprawdzie znajomość technologii, ale dla handlowca będzie to umiejętność negocjowania, będąca jednocześnie kompetencją społeczną.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 894 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP