PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Niewielka potrzeba dodawania wartości

Autor: Marcelina Gołębiewska
05-02-2002 00:00

W Europie Zachodniej około 40 proc. stali w formie przetworzonej sprzedaje się ze składów. W USA, zdaniem niektórych przedstawicieli polskiej dystrybucji stali, blisko 100 proc. U nas outsourcing przetwarzania stali dopiero co wystartował. Rosji outsourcing taki jeszcze nie interesuje.

Na razie zapotrzebowanie na usługi "centrów wartości dodanej" na naszym rynku stali tworzy, w opinii niezależnych dystrybutorów, grupa firm zachodnich, z założenia nastawionych na outsourcing. Krajowe zapotrzebowanie na materiały przetworzone w centrach jest niewielkie. Nie ma u nas na przykład wielkich producentów AGD, którzy korzystaliby ze stali nierdzewnej i outsourcowali usługi jej przetwarzania. Kupowaniem stali w centrach wartości dodanej zainteresowana jest branża budowlana (np. produkcja profili okiennych), ale popyt kształtuje jej słaba kondycja. W tej chwili, jak wynika z wypowiedzi dystrybutorów, optymalnym klientem centrów wartości dodanej na rynku stalowym jest zakład rzemieślniczy, który dokonuje nawet niewielkich, ale stałych zakupów.
Polski rynek stali przetwarzanej w centrach wartości dodanej (albo centrach serwisowych) jest niewielki i raczej taki pozostanie. Panuje też przekonanie, że podaż usług zarówno w zakresie przetwarzania stali czarnej, jak i nierdzewnej, odpowiada w tej chwili popytowi. Trudno jest jednak określić, ile centrów wartości dodanej działa w Polsce.
Centra wartości dodanej - określane najczęściej jako centra serwisowe - to specjalistyczne zakłady, ale także składy zdolne do realizowania jednej usługi. W Europie Zachodniej pod pojęciem centrum serwisowego rozumie się firmy, których profil działalności obejmuje cięcie wzdłużne i poprzeczne blach w zwojach. Takie centrum serwisowe przygotowuje arkusze lub taśmy z blach zimnowalcowanych jako surowiec do dalszej produkcji. Najczęściej chodzi o czarne blachy do tłoczenia, np. karoseryjne (około 80 proc. przetwarzanych blach), a w dalszej kolejności - o blachy powlekane do dalszego profilowania, trapezowania, blachy ocynkowane lub nierdzewne.
W Polsce działalność centrum serwisowego rozumiana jest znacznie szerzej, jako wstępne przetwarzanie wszystkich wyrobów hutniczych. W zakresie wyrobów płaskich jest to - poza cięciem ze zwojów - cięcie arkuszy blach grubych gorącowalcowanych na formaty, a także wycinanie z blach elementów zamawianych do dalszej obróbki przy wykorzystaniu urządzeń plazmowych lub laserowych. Kształtowniki cięte są na wymiar ścisły. Często skład stali (dystrybutor) przejmuje wstępne etapy produkcji, takie jak: piaskowanie (oczyszczanie powierzchni), wiercenie otworów montażowych, malowanie antykorozyjne. W centrach serwisowych lub centrach wartości dodanej pręty zbrojeniowe przerabiane są na gotowe zbrojenia lub siatki zbrojeniowe do zastosowania na budowach. Rury czarne, zależnie od zastosowania, są u dystrybutora konfekcjonowane i często już jako gotowe elementy dostarczane do klienta. W końcu, na ścisłe wymiary cięte są pręty handlowe. Wszystko to przede wszystkim dla klientów krajowych.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP