PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Non stop inwestycje

Autor: Marcin Szczepański
20-04-2012 00:00
Non stop inwestycje

Dla rafinerii pracy nie zabraknie. Jednak, aby przetrwać, muszą się one nieustannie rozwijać - przekonuje Marek Sokołowski, wiceprezes Grupy Lotos ds. produkcji i rozwoju, w rozmowie z Marcinem Szczepańskim.

- Jak ocenia pan obecną kondycję sektora naftowego?
- Obecna sytuacja na rynkach naftowych, gdy ropa kosztuje powyżej 120 dolarów za baryłkę, nie jest korzystna ani dla rafinerii, które muszą ograniczać marże, ani dla branży jako całości, gdyż przy tak wysokich cenach inne źródła energii stają się coraz poważniejszą konkurencją dla ropy. Moje, i nie tylko moje, zdanie jest takie, że szczyt popularności ropy naftowej mamy już za sobą, pomimo że jeszcze długie lata pozostanie ona głównym surowcem energetycznym na świecie.

- Czy może być gorzej?

- To, co powiedziałem, nie oznacza bynajmniej, że branży grozi rychły upadek. Póki co nie widać bowiem racjonalnego substytutu, który zastąpiłby paliwa płynne jako paliwa transportowe. Z drugiej strony na świecie stale rośnie poziom wydobycia i konsumpcji ropy. Wszelkie prognozy mówiące o wyczerpaniu złóż jak dotąd okazywały się przedwczesne - ropa nadal jest, tyle że coraz trudniej jest ją wydobyć i wiąże się to z coraz wyższymi kosztami.

Nie najlepiej dzieje się też na europejskim rynku rafineryjnym...

- Trzeba pamiętać, że to nie pierwszy tego typu kryzys w Europie. W przeszłości zdarzały się już sytuacje, gdy w Europie zamykano rafinerie ze względu na nadpodaż mocy produkcyjnych, ale jednocześnie budowano też nowe. Naturalną tendencją jest bowiem postęp technologiczny w produkcji paliw. Dużą zasługę w tym zakresie miały rosnące wymogi jakościowe dla paliw płynnych, często związane z minimalizacją ich niekorzystnego oddziaływania na środowisko, w tym zdrowie ludzi. Kolejny czynnik to coraz nowocześniejsze silniki, bardziej sprawne, ale wymagające lepszych paliw.

Nie jest to więc zupełnie nowa sytuacja, choć obecnie doszły w Europie nowe czynniki, tzw. Pakiet klimatyczny i spadek konsumpcji paliw. Należy jednak rozróżnić tzw. starą Europę od nowej. W państwach centralnej i wschodniej Europy konsumpcja paliw rośnie i goni poziomy osiągane na Zachodzie.

- W Polsce wciąż wzrasta poziom zużycia paliw. Jak to się przekłada na plany inwestycyjne rafinerii?

- Realizacja Programu 10+ miała na celu między innymi lepsze dostosowanie produkcji rafinerii do struktury rynku lokalnego, z którą mamy do czynienia dziś i będziemy mieli do czynienia w najbliższym czasie. Ponieważ do Polski sprowadza się spore ilości średnich destylatów, to tym samym obniża się koszty logistyki.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 899 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP