PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nowe moce nad Bałtykiem

Autor: Piotr Stefaniak
07-06-2015 08:46 |  aktualizacja: 07-06-2015 08:47
Nowe moce nad Bałtykiem

foto: Michał Oleksy

Drugie nabrzeże podwoi moce przeładunkowe i ugruntuje pozycję DCT jako największego terminala na Bałtyku. Z Maćkiem Kwiatkowskim, prezesem zarządu DCT Gdańsk, rozmawia Piotr Stefaniak.

- Na jakim etapie jest budowa drugiego terminalu DCT?
- Na początku stycznia tego roku rozpoczęły się prace przygotowawcze. W tym czasie generalny wykonawca, belgijska firma Besix, splantowała miejsce na lądzie pod przyszły terminal i jego zaplecze, wykonała pierwsze prace wodne, usunięto także niewybuchy. Roboty postępują zgodnie z ustalonym harmonogramem. Planujemy zakończyć budowę w III kwartale przyszłego roku, po 19 miesiącach od rozpoczęcia. Pierwsze statki przyjmiemy w końcu przyszłego roku.

- Jaki to będzie obiekt?

- To drugie głębokowodne nabrzeże w Porcie Północnym i zarazem terminal "na jutro", czyli z uwzględnieniem spodziewanych, możliwych trendów na rynku przewozów oceanicznych w ciągu następnych 20-25 lat.

Terminal T2 ma mieć nabrzeże o długości 650 m, co pozwoli obsługiwać największe obecnie pływające kontenerowce, zabierające po 18-20 tys. kontenerów dwudziestostopowych (TEU). Głębokość basenu przy nabrzeżu wyniesie 16,5 m, co zapewni tym kolosom swobodne pływanie. Dobudowanie drugiego terminalu umożliwi zwiększenie naszej mocy przeładunkowej do 3 mln TEU rocznie. Znajdziemy się w drugiej dziesiątce największych terminali kontenerowych w Europie.

- Co będzie najważniejsze w T2?

- Jego sercem będzie pięć suwnic nabrzeżowych typu superpostpanamax o parametrach gwarantujących szybki przeładunek największych statków, a także zasilane prądem (a więc ekologiczne) suwnice placowe. Do tego dojdzie zaplecze w postaci miejsc kontenerów składowania pełnych i pustych oraz kontenerów chłodniczych, co wiąże się z zapewnieniem dostępu do sieci.

Zastosujemy innowacyjne instalacje, które umożliwią podłączenie statku stojącego przy nabrzeżu do układu elektrycznego zasilania z lądu. Statek nie będzie musiał używać generatorów prądu, oszczędzając koszty paliwa, ale przede wszystkim emitując mniej spalin do środowiska. To nowe rozwiązanie, stosowane w nielicznych portach.

- Jakość portu oceniana jest głównie przez jego sprawność.

- Oczywiście dla armatora liczy się czas obsługi statku w porcie. Szczególnie jest on cenny dla kontenerowców, pływających na stałych liniach i według stałego rozkładu podróży. Według naszych założeń, zastosowanie pięciu suwnic STS (czyli nabrzeżowych) zapewni T2 wydajność przeładunkową 150 TEU/godzinę. Dodam, że zależy ona od liczby suwnic, jakie można ustawić przy burcie i od usytuowania kontenerów na statku.

KOMENTARZE (1)

KOMENTARZE (1)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 691 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP