Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nowe możliwości w budownictwie drogowym z zastosowaniem kruszywa z odwęglonych łupków "HALDEX"

Autor:
19-11-2001 00:00

Wieloletnie badania prowadzone przez specjalistyczne placówki badawcze potwierdziły przydatność wielu odpadów przemysłowych w budownictwie drogowym. Mimo pozytywnych wyników badań laboratoryjnych oraz ich potwierdzenia w badaniach poligonowych, zastosowanie odpadów jest w praktyce wciąż sporadyczne.

Jednym z masowo występujących odpadów są łupki przywęglowe nieprzepalone - materiał występujący powszechnie na przykopalnianych zwałowiskach, których ilość systematycznie się powiększa.
Kruszywo z łupków surowych jest materiałem stosunkowo miękkim, ulegającym dość znacznej degradacji pod wpływem zagęszczania (zmiany w ilości poszczególnych frakcji dochodzą nawet do 40%).
Cecha ta, która bardzo korzystnie wpływa na zagęszczalność łupków i stateczność budowanych z nich nasypów (wypełnienie wolnych przestrzeni międzyziarnowych) jest w praktyce postrzegana jako negatywna, a "lasujące" się łupki bardzo niechętnie akceptowane są przez inwestora jako materiał do budowli ziemnych.

1. Zastosowanie łupków przywęglowych we Francji
Obraz malowniczych okolic Lille w niczym nie przypomina regionu, w którym jeszcze 15 lat temu pracowała ostatnia kopalnia a okoliczny krajobraz był taki sam, jaki obecnie znamy z Górnego Śląska. Istniejące hałdy czarnych łupków wykorzystano przy niwelacji terenów pokopalnianych oraz budowie dróg.
Jeżeli zawartość węgla w zwałowisku jest wystarczająca, by poddać go procesowi odzysku, wówczas produkowane jest frakcjonowane kruszywo z odwęglonego łupka, które znajduje zastosowanie przy robotach kanalizacyjnych (podsypki, obsypki, zasypki) oraz do budowy nasypów w postaci zestawionych mieszanek optymalnych. Francuzi wykorzystują to kruszywo również przy budowie warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowych, produkując mieszanki stabilizowane mechanicznie i chemicznie z zastosowaniem różnych komponentów.
Efektem takiego działania jest sieć autostrad oraz dróg o mniejszym znaczeniu wybudowanych z materiałów pozyskiwanych ze znikających hałd.

2. Przykłady zastosowań w Polsce
Pod koniec lat osiemdziesiątych wybudowano 8-metrowe nasypy autostrady A-4 w rejonie Chrzanowa i Jaworzna, 11-metrowe nasypy Drogowej Trasy Średnicowej na terenach zalewowych w Rudzie Śląskiej oraz 6-metrowe nasypy Północnej Obwodnicy Bytomia.
Przykłady te potwierdzają całkowicie przydatność łupków przywęglowych surowych do budowy nawet bardzo wysokich nasypów, stanowiących nośne i stateczne podłoże pod konstrukcje dróg niezależnie od kategorii obciążenia ruchem.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 964 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP