PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nowe podejście do prywatyzacji PKP Cargo

Autor: Piotr Stefaniak
23-09-2009 00:00 |  aktualizacja: 23-09-2009 12:22
Nowe podejście do prywatyzacji PKP Cargo
Przychody na pracownika wybranych przewoźników kolejowych (w tys. dol.)

Niedawno rozpisany przetarg na doradcę w procesie restrukturyzacji i prywatyzacji PKP Cargo oraz wola zmian wskazują na poważne i profesjonalne podejście do kwestii sprzedaży akcji tej spółki.

Nowe podejście do prywatyzacji PKP Cargo nie jest bez znaczenia dla znacznego grona klientów spółki. Dlatego dobrze, że przyspieszenie procesu restrukturyzacji ma nastąpić wkrótce, mimo odległego terminu prywatyzacji spółki.
Obecna sytuacja PKP Cargo bardzo ogranicza możliwości jej prywatyzacji. Spółka zakończyła 2008 rok stratą ok. 200 mln złotych. Komentarze na początku roku wskazywały na utratę płynności przez spółkę w pierwszym lub drugim kwartale 2009 r. Co prawda czerwiec był pierwszym w tym roku miesiącem, w którym PKP Cargo ograniczyła straty na sprzedaży, lecz to zaledwie zwiastun dokonywanych zmian restrukturyzacyjnych.

PKP Cargo z ponad 40 tysiącami pracowników jest największą pod względem zatrudnienia firmą w sektorze w całej Europie (bez Rosji). Mimo trzeciego miejsca w Europie pod względem przychodów, wykazuje się bardzo niskim wskaźnikiem efektywności na pracownika - 50 tys. dol./ pracownika, podczas gdy np. RCA ma wskaźnik 570 tys. na osobę, DB 280 tys., a MAV Cargo 170 tys.

Myśląc o przetrwaniu i prywatyzacji, PKP Cargo musi zatem zbudować mocne fundamenty długoterminowej zyskowności. Potrzebna jest do tego nowa strategia połączona z restrukturyzacją, która skutecznie wdrożona przygotuje spółkę do konkurowania, generowania zysków i na dalszym dopiero etapie - do prywatyzacji. Dlatego rozpisanie przetargu na wybór doradcy w procesie restrukturyzacji i prywatyzacji PKP Cargo wydaje się słuszne.

Dają przykład bratankowie

Grupa PKP i ministerstwo postępuje podobnie, jak miało to miejsce w przypadku prywatyzacji MAV Cargo na Węgrzech, zakończonej sukcesem w grudniu 2008 roku. Jest to bowiem dotychczas jedyna w ostatnim dziesięcioleciu udana prywatyzacja w sektorze przewoźników towarowych w Europie Środkowo-Wschodniej.

Nim przystąpiono do prywatyzacji, zarząd - wspierany przez 12 miesięcy przez firmy doradcze, w tym BCG, bank inwestycyjny Unicredit oraz kancelarię prawną Allen&Overy - stworzył nową strategię. Po roku wdrażania działań naprawczych i dobrych wynikach w 2006 r., w 2007 roku przystąpiono do przygotowywania prywatyzacji. Strategia prywatyzacji składała się z określenia pięciu elementów: wspólnych celów i ich zrozumienia przez wszystkie strony zaangażowane w proces, sposobu prywatyzacji, sposobu "przygotowania" firmy do sprzedaży, rozszerzenia działalności, aby maksymalizować wartość, oraz ograniczeń prawnych i czasowych.

KOMENTARZE (1)

KOMENTARZE (1)

Przychody na pracownika wybranych przewoźników kolejowych (w tys. dol.)  



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP