PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nowe trendy w eksporcie

Autor: Piotr Stefaniak
12-09-2011 00:00
Nowe trendy w eksporcie
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Tempo wzrostu naszego eksportu zależy od mocno niepewnej sytuacji w światowej gospodarce. Czy polskie firmy zwiększą swoją obecność na rynkach zagranicznych?

Kraj Środka, światowy lider eksportu z 10-procentowym udziałem w globalnym rynku, to niewątpliwie szczęśliwe dziecko gospodarki globalnej, którą wymyśliły zachodnie korporacje, przenosząc do Azji fabryki w celu uzyskania efektu skali i obniżki kosztów. Choć w 2010 roku Chiny umocniły się na pozycji lidera (eksport wartości 1678 mld dol.), w tym roku w jego machinie proeksportowej coś się zacina. Być może ze względu na rosnące koszty pracy – co jest skutkiem ubocznym własnego sukcesu – aprecjację juana oraz mały popyt w krajach bogatych. Faktem jest, że lokalnym producentom coraz trudniej jest sprzedawać towary za granicą.
Niektóre koncerny już realizują politykę „bliższej produkcji” – do źródeł surowców i rynków zbytu. Oznacza to, że np. firmy amerykańskie wybierają na miejsce inwestycji Meksyk zamiast Chin. Taki jest skutek uboczny rosnących kosztów logistyki, także obaw przed kosztami emisji spalin. Chiny nie oddadzą szybko i łatwo tytułu lidera. Jednak trzeba zauważyć, że w globalnym eksporcie wieją nowe trendy.

Kto tu hamuje?

W teorii handlu międzynarodowego wymiana towarami jest postrzegana jako substytut przepływu czynników produkcji. Przywóz towarów do danego kraju od partnera handlowego to nic innego jak dodatkowa dostawa pracy i kapitału z kraju eksportera. Ten klarowny obraz zmętniał wraz z procesem globalizacji.

– Radykalnie zmieniła ona starą wersję międzynarodowego podziału pracy pomiędzy narodami, jaką ukształtowały warunki po II wojnie światowej – zauważył Pascal Lamy, dyrektor generalny Światowej Organizacji Handlu (WTO) podczas lipcowego spotkania z biznesmenami z Japonii. – Pytania „kto produkuje i dla kogo” oraz „gdzie narasta wartość dodana” być może są równie ważne, jak w tradycyjnym pojęciu kraj pochodzenia.

Komu przypisać sukces eksportowy iPoda, formalnie produkowanego przez amerykańską firmę Apple? Większość wartości dodanej wywozu idzie wszak na konto chińskie, choć podzespoły powstają i w Japonii, i w innych krajach azjatyckich.

Ten dylemat przekłada się nie tylko na dane statystyczne, które nie odwzorowują już dokładnie realnych procesów i przewag komparatywnych, co grozi powstaniem pewnego rodzaju bańki ekonomicznej.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP