Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nowe wyzwania koncernów naftowych

Autor: Marcin Szczepański
25-06-2011 00:00
Nowe wyzwania koncernów naftowych
<b>Jacek Krawiec, prezes PKN Orlen</b><br>
- Złota era branży paliwowej się skończyła. To gaz jest paliwem przyszłości. Orlen zamierza iść właśnie w tym kierunku. Orlen i Lotos - podstawowe dane za I kw. 2011r.

Krajowe koncerny działały na przełomie roku pod sporą presją. Obaj potentaci zakończyli inwestycje rafineryjne i stają przed kolejnymi wyzwaniami.

Wysokie ceny ropy i paliw, a także niekorzystna sytuacja makroekonomiczna determinują sytuację w branży naftowej. O spółkach paliwowych mówiło się przede wszystkim w kontekście coraz wyższych cen na stacjach, a uwaga publiczna koncentrowała się często wokół protestów kierowców i różnego rodzaju inicjatyw mających wpłynąć na obniżenie rekordowych cen.
Niewielu podnosiło jednak rzeczowe argumenty, a te są następujące - to nie firmy paliwowe windowały ceny paliw i korzystały na nich. Wręcz przeciwnie - przez kilka tygodni najwięksi operatorzy stacji utrzymywali ceny benzyny 95-oktanowej na poziomie nie przekraczającym 5 zł za litr, obawiając się zmniejszenia sprzedaży. Efektem był drastyczny spadek marży detalicznej, co znalazło odzwierciedlenie w słabych wynikach finansowych segmentu detalicznego zarówno w Orlenie, jak i Lotosie.

Według Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, średnia cena detaliczna litra benzyny EU-95 w ciągu czterech pierwszych miesięcy tego roku wyniosła 4,95 zł, zaś oleju napędowego 4,83 zł. Są to wartości wyższe od średniej z całego 2010 roku odpowiednio o 8,6 i 12,9 proc. Tymczasem udział marży w cenie litra paliwa systematycznie malał - w 2010 roku wynosiła ona 20 gr na litrze benzyny i 21 gr dla oleju napędowego. Po czterech miesiącach roku 2011 marża na benzynie spadła do 6 gr, a dla ON do 9 gr na litrze.

Z początkiem maja ceny na stacjach zaczęły wreszcie spadać. Analitycy powszechnie przypisali ten fakt malejącym cenom ropy na światowych giełdach.

Jakby tego było mało, krajowi producenci paliw musieli także radzić sobie ze spadającymi drastycznie marżami rafineryjnymi. Pod koniec kwietnia doszło nawet do nie obserwowanej na naszym rynku od lat sytuacji, kiedy marża na przerobie ropy spadła niemal do zera. Sytuację polskich rafinerii ratował jedynie dość korzystny dyferencjał Ural/Brent.

Rafinerie na lata

Na początku 2011 roku miał miejsce fakt bardzo istotny dla branży - zarówno Orlen, jak i Lotos zakończyły swoje kilkuletnie programy inwestycyjne nastawione na rozbudowę i pogłębienie mocy rafineryjnych. W efekcie zakończenia Programu 10+ w Lotosie i inwestycji w nową instalację HON oraz kompleks PX/PTA w Orlenie, obie nasze rafinerie osiągnęły stan, w jakim będą funkcjonować prawdopodobnie przez kilka najbliższych lat. Ani jedna, ani druga nie planują bowiem dalszych inwestycji w ten segment swojej działalności.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 648 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP