Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nowości bez cła

Autor: Marcin Pronobis
08-01-2002 00:00

Sprzedaż nowych aut osobowych spadła od stycznia do końca października 2001 roku o 32,04 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2000 roku i wyniosła 286 440 sztuk. Tendencja spadkowa na rynku motoryzacyjnym utrzymuje się już od dwóch lat.

Według Wojciecha Drzewieckiego z Samaru odniesienie ubiegłorocznych wyników do 1999 roku, kiedy sprzedaż była wyższa o prawie 46 proc. i wyniosła 529 613 sztuk, pogłębia nastroje pesymistyczne. Co więcej, optymistyczne prognozy sprzedaży samochodów na koniec roku 2001, przygotowane przez producentów i importerów, niestety nie sprawdziły się i nic nie wskazuje na to, że kryzys polskiego rynku motoryzacyjnego odszedł w zapomnienie. Zastanawia tylko, jak to się dzieje, że niektóre marki notują wzrost sprzedaży. - Od stycznia do końca października ubiegłego roku francuski koncern Renault sprzedał w Polsce 25 932 auta - informowała Agata Szczech z Renault Polska.
To o 4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2000 roku, kiedy to sprzedano 25 057 samochodów tej marki. W samym tylko październiku 2001 r. nabywców w Polsce znalazło 2 689 aut renault, podczas gdy w 2000 roku - 1 507. Stało się tak głównie za sprawą modelu thalia. Samochód wprowadzono do sprzedaży w Polsce na początku ubiegłego roku i od tamtej pory znalazł 6 830 nabywców. - Na poprawę pozycji importerów wpłynęło wiele czynników, w tym prowadzone, bardzo kosztowne, akcje promocyjne oraz informacja o możliwych podwyżkach cen, wynikających z wprowadzenia podatku importowego - uważa W. Drzewiecki.

Co nowego?
Do końca ubiegłego roku, do ceny samochodów wyprodukowanych w państwach Unii Europejskiej, a także w Czechach, Rumunii, na Węgrzech i Słowacji konieczne było doliczenie cła. Od stycznia 2002 r. nie podnosi ono także cen samochodów wytwarzanych w Turcji. Cła doliczane są tylko do cen samochodów wyprodukowanych poza Europą, przy czym największe bariery celne (35 proc.) dotyczą pojazdów z najmniejszymi silnikami. Samochody z silnikami benzynowymi o pojemności ponad 3 litry i silnikami diesla ponad 2,5 litra zostaną oclone na poziomie 10 proc.
Czy po owej liberalizacji spadną ceny samochodów, pokaże czas i decyzje rządu związane ze stawką VAT i podatkiem importowym. Tymczasem na cenę samochodu wpływa również popyt. A ten z kolei zależy przede wszystkim od ilości gotówki, jaką dysponuje potencjalny klient. Problemy gospodarcze w znaczący sposób odbijają się na konsumpcji. Zapowiadane łatanie dziury budżetowej uderzy w konsumentów i w tej sytuacji trudno liczyć na zwiększenie sprzedaży.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 086 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP