PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nowy ład drogowy?

Autor: Tomasz Elżbieciak
24-11-2013 10:14 |  aktualizacja: 25-11-2013 12:09
Nowy ład drogowy?
Upadłosci spółek budowlanych Dynamika produkcji budowlano-montażowej Jerzy Mirgos, prezes
Mirbudu, wskazuje,
że wzorzec umowy
FIDIC nie powinien
być modyfikowany,
gdyż takie zmiany
zawsze oznaczają
przeniesienie
większego ryzyka na
wykonawcę. – Wydaje nam się, że inwestor publiczny oraz wykonawcy czegoś się w ciągu ostatnich lat nauczyli i nie dojdzie znów do wojny cenowej – mówi Dariusz Grzeszczak, członek zarządu Erbudu.

Wiosną 2014 r. może ruszyć kolejna fala inwestycji drogowych. Czy inwestor publiczny i budowlańcy wyciągnęli wnioski z negatywnych doświadczeń ostatnich lat?

Dzięki wsparciu w postaci unijnych środków Polska systematycznie odrabia infrastrukturalne zaległości. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji ok. 1,4 tys. km autostrad oraz 1,2 tys. km dróg ekspresowych. W 2020 r. sieć szybkich tras ma liczyć już ok. 2 tys. km autostrad i 3,3 tys. km ekspresówek.
Założenia budżetu unijnego na lata 2014-20 przewidują, że tylko w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Polska otrzyma 24,2 mld euro, z czego na drogi przypadnie prawie połowa tej kwoty.

GDDKiA ogłosiła już przetargi na budowę ok. 40 odcinków dróg ekspresowych w ramach nowej perspektywy finansowania z UE. W branży budowlanej ożywają nadzieje na kilka lat zasobnego w zlecenia rynku.

Od marzeń do upadku

Żaden inny sektor budownictwa nie napędza w takim stopniu koniunktury jak drogownictwo. Rok 2012, gdy finiszowano już z większością inwestycji, przyniósł spadek produkcji budowlano- montażowej o prawie 4 proc. Tymczasem po trzech kwartałach 2013 r. rynek skurczył się o ponad 15 proc. i do końca tego roku nie ma już szans na znaczącą poprawę tego wyniku.

Z drugiej strony na przesadny optymizm nie pozwala wspomnienie wydarzeń właśnie z 2012 r., w którym doszło do gwałtownego przesilenia w polskim budownictwie. Okazało się, że ogromny zastrzyk pieniędzy nie musi oznaczać dynamicznego rozwoju, a wręcz przeciwnie - może doprowadzić do poważnych problemów, a nawet destrukcji.

Szeroko otwarty rynek doprowadził do wojny cenowej, a następnie galopujące ceny materiałów sprawiły, że kontrakty obliczone na niewielkie zyski zaczęły przynosić potężne straty.

Efektem była seria spektakularnych upadłości na czele z takim krajowym potentatem jak PBG i całym szeregiem jego spółek zależnych. Przed podobnym losem Polimex-Mostostal uchroniła interwencja kapitałowa rządowej Agencji Rozwoju Przemysłu.

- Wydaje nam się, że w ostatnich latach inwestor publiczny oraz wykonawcy trochę się już nauczyli i nie dojdzie znów do takiej wojny cenowej - mówi Dariusz Grzeszczak, członek zarządu Erbudu. -Przed pięcioma laty, widząc, jaka sytuacja panuje na tym rynku, postanowiliśmy odpuścić.

Po ubiegłorocznej "drogowej apokalipsie" GDDKiA zapowiedziała, że wprowadzi szereg zmian w nowych przetargach, które zmniejszą ryzyko po stronie wykonawców, a w efekcie zabezpieczą też samego zamawiającego.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


54 650 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP