PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nowy trudny rynek

Autor: Dariusz Malinowski
05-06-2016 09:06 |  aktualizacja: 05-06-2016 14:04
Nowy trudny rynek

foto: materiały prasowe

Z tego paliwa korzystają ważne gałęzie polskiej gospodarki, ale także ogromna część gospodarstw domowych. Zachodzące na rynku gazu fundamentalne zmiany dotyczą niemal każdego. Kto straci, a kto zyska?

Krajowe zapotrzebowanie na gaz przekracza 15 mld m3, które w większości zaspokaja krajowy potentat - PGNiG. I to właśnie ta spółka na liberalizacji może ucierpieć najbardziej. Proces ten oznacza w uproszczeniu zastosowanie reguł rynkowych w handlu gazem i zniesienie barier uniemożliwiających ich stosowanie.
O tym, od kogo kupujemy gaz, powinna decydować więc cena. W praktyce nie jest to takie proste. Bo czymże np. byłaby dobra cena bez gwarancji dostaw zamówionych ilości gazu? Stabilność i wiarygodność PGNiG-u to jego niewątpliwy atut. Jednak jak przyznaje prezes Piotr Woźniak, spółkę czeka sporo pracy, by zachować udziały w rynku.

Nie będzie to łatwe, bo chętnych do gazowego tortu jest wielu, a rynek nie rośnie tak, jak się jeszcze kilka lat temu spodziewali specjaliści. Różne są tego powody; do kluczowych należą postęp technologiczny oraz coraz mniejsza energochłonność istotnych z punktu widzenia gazowników branż. Bój rozegra się o to, co jest.

Klient i klient

Liberalizacja rynku gazu dotknie szczególnie niedawnego monopolistę - naturalnym celem ataku jest dla konkurencji spółka, która dominuje na rynku.

Jeszcze niedawno na każde 100 m3 gazu dostarczanego do klientów aż 97-99 m3 pochodziło od naszego potentata. To już przeszłość. Według różnych eksperckich szacunków, udział ten spadł poniżej 90 proc. i nadal będzie malał. Kluczowe pytanie - do jakiego poziomu?

Spółka już w ubiegłym roku zjednywała sobie klientów, proponując im bonusy. A warto pamiętać, że w biznesie gazowym klienci są równi tylko w teorii. Najcenniejsi to - rzecz jasna - ci, którzy odbierają największe partie surowca. Mogą oni liczyć na największe upusty cenowe, większą elastyczność dostaw, wybór punktów odbioru.

Przy okazji prezentowania wyników finansowych za 2015 rok wiceprezes ds. handlowych PGNiG Maciej Woźniak nie ukrywał, że spółka będzie walczyła o klientów biznesowych i przygotowała dla nich specjalną ofertę.

A jaki jest punkt widzenia drugiej strony? Niektóre firmy kupują od PGNiG miliardy metrów sześciennych gazu. Dla nich oferta tańsza o kilka groszy "za kubik" oznaczałaby teoretycznie duże oszczędności. Jednak do zmian dostawcy wcale się nie palą. Bo znów:



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 125 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP