PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Odpowiedzialność w biznesie: wrażliwi po polsku

Autor: Dariusz Ciepiela i Krzysztof Orlowski
19-08-2008 00:00 |  aktualizacja: 22-08-2008 15:24
Odpowiedzialność w biznesie: wrażliwi po polsku
Firmy w Polsce a CSR

Działania CSR muszą być powiązane ze strategią firmy i dawać jej profity, a jednocześnie przynosić korzyść społeczeństwu. Pomiędzy tymi celami nie ma sprzeczności - co nie zawsze jest jednak dobrze rozumiane. Dlatego odpowiedzialność społeczna biznesu jest wciąż traktowana w Polsce z pewną podejrzliwością.

To jak CSR wygląda w danej firmie zależy w dużej mierze od tego, w jakim społeczeństwie ona funkcjonuje - stawia tezę Liliana Anam z CSRinfo. - W krajach Europy Zachodniej CSR pojawił się ze względu na presję wywieraną na przedsiębiorstwa przez konsumentów i organizacje społeczne. W Wielkiej Brytanii jest dojrzałe społeczeństwo obywatelskie z dojrzałymi organizacjami pozarządowymi, więc ze względu m.in. na te czynniki poziom rozwoju CSR jest zupełnie inny niż w Polsce. W Wielkiej Brytanii także rząd bierze aktywny udział w rozwoju CSR i tworzy biznesowi odpowiednie warunki do działań w tym zakresie.
Działające w Polsce organizacje społeczne popularyzują wprawdzie zasady CSR, ale nie są na tyle dojrzałe, aby mogły zajmować się tym na oczekiwanym przez firmy poziomie.


Duzi, mali, odpowiedzialni


W światowych koncernach istnieje strategia na poziomie globalnym, w której jednym z elementów jest także CSR. Takim przykładem jest Tesco - polski oddział ma z góry wyznaczone konkretne ramy działania, jeśli chodzi o CSR. Podobnie jest np. w British American Tobacco. Inaczej to wygląda np. w firmie Danone. Tam lokalne oddziały mają swobodę działań, jeśli chodzi o CSR. Prowadzona w Polsce przez Danone kampania "Podziel się posiłkiem" jest pomysłem polskim, który został już przejęty w innych krajach, gdzie działa ten koncern.

Wiele się dzieje także w przypadku małych i średnich firm, które jednak czasami swoich działań nie określają mianem CSR. - Dla wielu małych i średnich przedsiębiorstw terminy CSR i "odpowiedzialny biznes" są nieznane, ale wielu przedsiębiorców zajmuje się filantropią i uważa to za naturalny sposób działania. Często jest to związane nawet z tradycją rodzinną -
dodaje Mirella Panek-Owsiańska z Forum
Odpowiedzialnego Biznesu.

Małe i średnie firmy angażujące się w działalność społeczną koncentrują się głównie na wspieraniu działań sportowych, zdrowotnych i kulturalnych w społeczności, w której funkcjonują. Chętnie udzielają one także pomocy działaniom okolicznościowym. W roku 2005 przeprowadzono badania wśród krajowych małych firm. Wynika z nich, że najważniejszymi obszarami działania były dla nich klienci oraz pracownicy. Angażowanie skierowane na społeczność lokalną było często motywowane altruistycznie i nie było komunikowane. Z badań wynikało ponadto, że istnieje silne przekonanie, że biznes odpowiedzialny podnosi prestiż firmy.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!
Firmy w Polsce a CSR  



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 374 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP