PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Orła cień, czyli o promocji polskiej gospodarki za granicą

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
16-01-2010 00:00 |  aktualizacja: 05-02-2010 12:23
Orła cień, czyli o promocji polskiej gospodarki za granicą
Środki na promocję Polski w 2009 r.

Mamy dziesięć logotypów Polski. Kraj i gospodarkę promuje 60 instytucji. Pomagają dyplomaci podlegający dwóm resortom. Mimo tej obfitości polski biznesmen za granicą musi liczyć na siebie.

Przez cały miniony rok Polska była samotną wyspą wzrostu gospodarczego na morzu kryzysu, jak chętnie używali tego argumentu politycy. Tymczasem jesienią wartość złotego zaczęła maleć wobec euro i spadła nawet o 20 proc., podczas gdy forint - waluta kraju, gdzie PKB malał w skali roku o ponad 5 pkt. proc., był tylko nieznacznie słabszy.
- To element słabego PR Polski, który nie potrafi zdyskontować takiego sukcesu - mówi Michael Dembiński z Brytyjsko-Polskiej Izby Gospodarczej. - Analitycy w Londynie, Nowym Jorku i Tokio nadal nie rozróżniają krajów leżących w Europie Środkowo-Wschodniej i złe wydarzenia z niektórych z nich automatycznie przenoszone są na te mające lepszą sytuację.

Za fatalną promocję nikt nie czuje się odpowiedzialny. Henryka Bochniarz, prezes PKPP Lewiatan, przypomina, że już w 2007 roku zgłoszony został projekt ustawy o systemie promocji gospodarczej, lecz utknął on w Sejmie. Nowego dokumentu w tej sprawie nie przyjął rząd, choć miał to zapisane w planach pracy na drugie półrocze 2009 r.

- Niestety, nie mamy narodowej strategii promocji gospodarki - Andrzej Arendarski, prezydent Krajowej Izby Gospodarczej, jest surowy w ocenach. - Środki przeznaczane na nią są skromne i rozproszone. Nie ma silnego, jednego ośrodka promocji, np. umiejscowionego przy premierze, który miałby znaczne kompetencje w tym zakresie i odpowiednią siłę przebicia. Każda nowa ekipa rządowa deklaruje zmiany takiego stanu na etapie kampanii wyborczej, lecz później ich nie realizuje.

Paweł Wojciechowski, wiceminister spraw zagranicznych, nie zgadza się z taką oceną. Przed kilku laty MSZ wypracowało dokument "Kierunki promocji Polski", który z kolei przyjęła Rada Promocji Polski, czyli organ międzyresortowy utworzony przy Radzie Ministrów.

- Jest to jednak bardzo ramowy program - przyznaje wiceminister. - Powinny zostać wpisane w niego sektorowe programy promocji przemysłu, rolnictwa, turystyki, kultury, ochrony środowiska itp. Niestety, brakuje właśnie takich programów.
Środki na promocję Polski w 2009 r.  



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP