PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Orlen porządkuje sieć

Autor: (mg)
18-05-2005 00:00
Orlen porządkuje sieć

Orlen jest zainteresowany przejęciami sieci stacji na krajowym rynku, ale przede wszystkim zapowiada uporządkowanie stacji, które już ma. Orlen chce mieć stacje w segmentach „premium” i „ekonomicznym” – jednak w tym ostatnim pod nową marką.

Orlen ma dzisiaj 1906 stacji (własnych, franczyzowych i patronackich) – ponad 1300 funkcjonuje pod marką Orlen, ale w pełnym brandingu tylko niespełna 470.
Do 2009 roku Orlen planuje przyporządkowanie wszystkich stacji – docelowo pod dwiema markami zamiast obecnych trzech (Orlen oraz Petrochemia Płock i CPN) – do segmentów „premium” i „ekonomicznego”. Nowa marka ma zostać ogłoszona jeszcze w tym roku.

Ma to być jeden ze sposobów na zahamowanie spadku udziału Orlenu w rynku. Koncern ma dzisiaj 28,6 proc. krajowego rynku detalicznej sprzedaży paliw. Celem PKN, który tracił ostatnio ustępując pola przede wszystkim czołówce zachodnich koncernów, jest udział w rynku na poziomie 30 proc., o ile Orlen nie przejmie żadnej nowej sieci stacji.

Wiceprezes PKN Orlen Wojciech Heydel mówił podczas prezentacji strategii Orlenu w obszarze sprzedaży detalicznej, że szereg wskaźników, którymi dzisiaj legitymuje się koncern (w tym ilość uczestników programów lojalnościowych i programu flotowego, a także sprzedaż na stację – 2,1 mln l na rok) „znacząco odbiega od najlepszych praktyk w branży”. Koncern chce, żeby stacja własna Orlenu sprzedawała średnio 2,5 mln l paliwa rocznie. Program Flota (czyli sprzedaż paliw klientom biznesowym) ma stanowić co najmniej 1/5 w wolumenie sprzedaży. Orlen prognozuje swój średni roczny wzrost sprzedaży paliw na 4,9 proc. przy wzroście rynku paliw na poziomie 4,3 proc.

Za pięć lat koncern chce mieć 900 stacji w segmencie „ekonomicznym” i 1000 stacji „premium” – 200 obiektów planuje do tego czasu zamknąć. W tym roku Orlen zainwestuje w sieć stacji 480 mln zł, w 2006 roku 400 mln, a w kolejnych latach (2007-2009) po 350 mln rocznie.

Jeszcze w lutym br. prezes PKN Orlen Igor Chalupec zapowiedział, że Orlen zweryfikuje strategię dla spółki Orlen Deutschland, posiadającej od 2003 roku 494 stacje w północnych Niemczech. Orlen ma dzisiaj 7 proc. udziału w rynku detalicznym Niemiec Północnych (gdzie, dodajmy, działa pod dwiema markami: Orlen i marką dyskontową Star). Koncern może zdecydować się na dokupienie stacji (prawdopodobnie od 110 do 130), żeby zwiększyć swój udział w północnoniemieckim rynku do 10 proc. O ile jednak przed 2007 rokiem nie uda się poprawa efektywności sieci Orlen Deutschland – PKN Orlen może rozważać sprzedaż swoich niemieckich stacji.

Nie jest znana strategia Orlenu jako właściciela stacji w Czechach. Przede wszystkim jeszcze nie wiadomo, czy przejmując w najbliższym czasie czeski Unipetrol Orlen pozostanie właścicielem całej sieci Benzina, która liczy 335 stacji.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP